donderdag 02-03-´07 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu donderdag 02-03-´07 - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

donderdag 02-03-´07

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

03 Maart 2007 | Brazilië, Brasilia

Het is nu dan al wel zaterdag, maar deze donderdag is toch echt wel even het beschrijven waard..
De kinderen waren naar school, dus ik had de ochtend voor mezelf. ik wist wel dat Laura en ik met Oscar mee zouden gaan naar Braganza maar dat zou rond eene zijn. Dus in mijn bikini ben ik heerlijk op een kleed in de zon gaan liggen, tot roseleni naar me toe komt. (dit is een van de oudste meisjes en is ´gehandicapt´) Ze wou weg zei ze.. dus ik begon met haar ingesprek te gaan tot er een fusca (kever auto) met antonio aan kwam die begon tegen haar te roepen en schreeuwen, zij scholt vrolijk terug.. :S Dus uit eindelijk zei Antonio tegen mij dat ik haar niet naar beneden mocht laten lopen.. (ik had geen ide wat er aan de hand was dus zei maar ja..) Daarna kwam een van de fuctionarissen (werkers) een rugzak afgeven die van Roseleni zou zijn.. Toen viel het kwartje wel dat ze wou weg lopen, dus ben ik een heel gesprek met haar aangegaan over dat dat niet nodig was en je hebt je vrienden toch hier.. Uit eindelijk ging ze toch, en daar kun je dan niks aan doen als vrijwiligster dus ging pai leo erachter aan. Toen kwam Laura vertellen dat we ron 11 uur zouden vertrekken naar de stad. Dus aankleden en de auto ingesprongen. Kwamen we onderweg naar beneden 3 andere kinderen tegen.. die gingen ook weg.. ze waren op de verkeerde school afgezet en mochten de les niet in, toen had iemand ze naar het orfenaat gebracht maar daar wouden ze ook niet zijn.. Dus die moesten weer naar boven gebracht worden, naar het orfenaat..
Eenmaal in Braganza hadden we niet heel veel tijd en we wouden veel zien, we waren namelijk op zoeken naar tafels, stoelen,bbq-spullen, gordijnen, een bank en nog veel meer. Het meeste omdat ons huisje opgevrolijkt moet worden en de bank voor de oudere jongens in de stad. Dus van winkel naar winkel gerend.. 2 minuten gezeten met ijs en cola.. toen weer verder gerend en terug naar Extrema.
Laura en ik zouden om 17.00 de bus omhoog (naar orfenaat) nemen en het laatste stuk lopen. Maar toen we de bank bij de jongens in Extrema af gingen zetten kwamen we de auto van het orfenaat tegen en zijn we daar ingestapt. Wat bleek nou, die gingen nog niet terug omhoog maar waren opzoek naar 10 meisjes die waren weg gelopen die dag.. :S Dus wij heelde stad door gereden, op alle vaste plekken gekeken waar de kids kunnen zitten, bij familie langs gegaan om te kijken of ze daar zouden verblijven en uit eindelijk afgedropen naar de supermarkt om wat boodschappen te doen en toen maar terug naar boven rijden. Extrema is namelijk niet groot, maar 10 kleine meisjes vind je niet snel..Dus toen wij onze weg weer voortzetten naar boven werd het al wat donkerder buiten want het was ondertussen al 18.30. en opeens voor onze auto zien we 6 jongens door het prikkeldraad schieten en de velden in, dus Bis en Antonio ( 2 monitoren) erachteraan met Diego en Michel. rennen, rennen en nog es rennen en uit eindelijk hadden ze de 1e 2 te pakken, die werden de auto in gegooid.Daarna verklapte 1 van deze 2 aan mij dat er 2 andere in het gras naast de auto zaten toe te kijken. Dus ik Bis daar heen gestuurd.. haha En uit eindelijk, zo´n 3/4 later kwamen Diego, Michel en Anotio nog met 1 kind aan zetten. Dus er was er maar 1 ontsnapt.
Eenmaal boven was ik zo uitgeput van deze dag rennen en met vreemde dingen dat Laura en ik gelijk naar het huis zijn gegaan, ik hebnog net evende nieuwe kast inmekaar geschoeft en mijn was opgevouwen en toen ben ik mijn bed gaan bezoeken..
En als je dan in bed ligt en je gaat nadenken over deze dag... kom je er opeens achter dat er 20 kinderen op 1 dag geprobeerd hebben weg te lopen. dat is meer dan 1/3 van het totaal.. Uit eindelijk is het bij 11 gebleven die nacht maar toch...
x

ps: tis vast goed als ik niet reageer op de vorige berichtjes ;)

  • 03 Maart 2007 - 14:48

    Hes:

    yes ik ga de eerste zijn die reageerd hihi das leuk, nog nooit gebeurd.Alleen jammer dat ik niks te vertellen heb..mm beetje schraal gelukkig ben jij langer van stof!!
    kussie Hes

  • 03 Maart 2007 - 14:59

    Liduine:

    Ja Ilse, dat zijn hele indringende gebeurtenissen. wij kunnen nl wel bedenken dat ze een beter leven in de orfanato hebben, maar wat je ze afpakt is hun vrijheid, ook al is dat relatief omdat het op straat is. toch blijft het merendeel uiteindelijk wel en zijn er maar een paar afvallers. je kan in ieder geval níet zeggen dat je niets meemaakt! dit soort ervaringen vergeet je je hele leven niet meer en zou je nooit meegemaakt hebben als je in NL gebleven was. Goed hoor Ilse, dat heb je maar mooi zelf geregeld!!

  • 03 Maart 2007 - 18:45

    Astrid:

    Hee Meis,
    Pff...wat een verhaal weer. Zijn geen leuke dingen om mee te maken kan ik me voorstellen. Vind wel dat je het onwijs goed doet, het is niet voor niks dat die kids jou in vertrouwen nemen! Ben trots op je!
    En pieker maar niet teveel, want het is net wat je oude (:)) wijze tante Liduine zegt, de meerderheid komt er wel. En al helpen ze daar maar 1 kind, dan nog is het de moeite waard, toch?
    Spreek je gauw, kus

  • 04 Maart 2007 - 10:22

    Monique:

    Hi meid,

    Het zijn weer indrukwekkende verhalen moet ik zeggen. En wel van jullie allemaal. Ook van Laura en van Flores. Het is leuk om te lezen hoe jullie het allemaal anders verwoorden en voor je zelf een andere wijze hebt om het een plekje t egeven, maar dat jullie je wel allemaal zorgen maken om de hele situatie.
    Het gaan hier de weken nu aftellen en hebben er al veel zin in.
    groetjes en liefs Moni

  • 04 Maart 2007 - 12:21

    Maarten:

    Hey zusje,

    Het is in iedergeval niet saai daar zo te horen :P. Komen er nu ook weer een hoop van die kinderen terug die weg zijn gelopen of zijn die 11 die er nog weg waren ook niet meer terug gezien? Ik hoop dat je het over het algemeen toch wel leuk hebt daar, op dit soort vervelende momenten na.
    Hier gaat alles goed, pap en mam zijn druk aan het sjouwen en ik heb begrepen dat ik dit jaar een heel rustig pasen ga krijgen als zij daar zitten :P.

    Groetjes Maarten

  • 04 Maart 2007 - 20:46

    Oma:

    Eindelijk even tijd om te webmail open te maken. Kindlief een heel verhaal maar wat ontzettnd goed van jou om te proberen met zo'n meiske te praten. Dee ervaringen zal je nooit meer vergeten, daarvoor zijn ze te indringend. Misschien zet het je tot nadenken over die vakken waarover we het samen wel hebben gehad. Toch misschien de psychologische kant uit of heb je daar nu wel je buik van vol??
    Over een saai leven kan je niet klagen. Je dagen blijken meer dan vol te zijn. Hoe reageert Oscar hierop? Het moet toch wel ontmoedigend voor hem zijn. Wat is de reden of zijn de renedenen dat zij weglopen? Enig idee?
    In ieder geval heel veel sterkte en ik denk heel veel aan en heb veel respect voor de manier waarop je dit allemaal aanpakt. Heel veel liefs Oma

  • 05 Maart 2007 - 12:58

    Ester:

    He nichtje,
    Super dat je me op mn verjaardag hebt weten te bellen!!! Vond het zo leuk om je weer eens live te spreken!! Echt bedankt!! Heb een hele leuke avond gehad, al word je wel altijd een beetje geleefd op zo'n avond.. Er was trouwens wel een kleine ramp, het bier was rond 0:00 op... vorig jaar was er nauwelijk 1 krat doorheen gegaan (bijna iedereen van onze vrienden drinkt wijn), dus nu hadden we 3 kratten, helemaal op, moest martijn nog snel ergens bier ritselen. Zou dat verschil nu echt komen omdat jouw vader er nu wel was en mijn ouders gebruikt maakten van taxi-Astrid?? Minder wijn is er in ieder geval niet gedronken (11 wit en 4 rood)...maar goed,alleen maar bewijs dat het erg gezellig was, zal volgend jaar maar meer bier in slaan, zeker omdat jij er dan ook vast weer bij bent ;-)

    Weer een heftig verhaal zeg!! Ik had op Laura's site ook al het een en ander gelezen en ga ook die van Floris lezen. Knap wat je doet daar en hou je vast aan het feit dat 2/3 niet wegloopt (de grote meerderheid), dat jullie met zn allen daar toch echt een betere plek voor hebben weten te creeren, waar ze ondanks hun vrijheid liever vertoeven!
    Heel veel succes en plezier!!
    Liefs,
    Ester

  • 07 Maart 2007 - 21:07

    Anita:

    Hey ilsje, op de een of andere manier had ik deze mail dus gemist en lees het nu pas. Wat een verhaal!! Veel van mijn vragen zijn ook al door anderen gesteld en wat oma schrijft, daar kan ik me helemaal in vinden.
    Hoe komen die kinderen bij jullie? Wat is Oscar zijn functie in dit geheel, behalve dat hij de eigenaar is??
    Ben heel benieuwd hoe het de afgelopen week is gegaan. Ik hoop dat je het de laatste paar weken nog goed naar je zin zult hebben. Je kunt in elk geval niet zeggen dat je niets hebt meegemaakt daar.

    PS: sinds vrijdag heb ik een Microcar. Helemaal geweldig. Ik heb hem zelf vanuit Dordrecht naar Z'meer gereden over alle binnendoorwegen en over de pont bij Kinderdijk. We hebben er met regelmatig stoppen 2 1/2 uur over gedaan. Ron reed voorop met Lody en Thimo reed met mij mee. Het was een hele ervaring om na 17 jaar weer eens te rijden. Ik heb hier nu ook al vrij veel gereden. Oma en opa zijn zondag komen kijken naar mijn grote aanwinst en oma is ook met me meegereden en was niet eens bang!!

    Tot gauw en veel liefs,
    Anita







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 48203

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: