Rio verlaten - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu Rio verlaten - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

Rio verlaten

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 April 2007 | Brazilië, Brasilia

Nou, het is al weer even geleden dat ik geschreven heb, maar ja in de vakantie denk je niet de hele tijd aan internetten he?!
Nu zitten As en ik al weer een tijdje bij Liduine thuis, dus ik dacht, we zullen maar wee eens en berichtje erbij zetten met onze spannende verhalen. :P
Nou we zijn uit Rio vertrokken, het was super mooi, maar ook wel weer lang genoeg geweest. Met zijn alle die heerlijke bussen in hier, en op naar een boerendorp waar ´Marco´ ons op zou komen halen. Toen met zijn oude auto de berg helemaal over en aan de andere kant half naar beneden en weer ergens omhoog om dan uit eindelijk in een nog kleiner boerendorp dan visconde de maua aan te komen. Dit bleek echt een hippie dorp te zijn met een rivier er leuk doorheen. in dit dorpje hebben we van woensdag tot en met maandag ochtend gezeten, we hebben watervallen gezien, door een heel luguber dorp heen gewaggeld en heel veel heerlijk gegeten en gedronken. Het was erg jammer dat het zo koud was en het regende ook nog veel tussendoor maar het was wel heerlijk om weer op een berg te zitten, en het uitzicht is altijd adembenemend!
Maandag ochtend zou Marco ons weer terug brengen naar het boerendorp met bushalte ;), maar toen we net de berg kam weer over waren bleek er ergens op deze enige weg een ongeluk gebeurd te zijn, dus weer helemaal terug en een andere, veel langere, route moeten nemen. Uit eindelijk kom je dan toch waar je moet zijn het duurd alleen 4x zo lang.. maar dat is braziliaans :D
Maandag middag aangekomen in Sao Paolo, met pap en mam naar een lekker hotel gegaan, waar ik eindelijk weer 1 nacht alleen kon slapen :P. Lekker met zijn 3e uit eten gegaan en dan natuurlijk nog even kaarten want ook dat had ik al lang niet gedaan, dus de schade werd goed ingehaald. dinsdag´s zijn we naar parque Ibuepuera (ofzo) geweest, waar veel mensen komen joggen en eenden voeren en gewoon rond slenteren. en toen op tijd weer terug want we moesten nog uitzoeken hoe we op het vliegveld konden komen. toen zag ik rond 18.00 uur eindelijk Astrid weer eens, was wel heel raar... Maar toen begon er opeens een heel nieuw stuk vakantie.
Eerst de hele avond bijgekletst enzo.. was wel erg grappig, een daarna vroeg naar bed want, woensdag gingen we naar het weeshuis. Dit was wel ht vreemdste van alles, ik ben zo van die kinderen gaan houden en dat was ´mijn´ wereldje hier, en dan opeens staan je ouders en je nicht erbij, en na 10 dagen ofzo zie je die kinderen weer terug. Dat was wel raar maar ik werd met open armen weer ontvangen, en iedereen was heel lief. We hebben overl rondgekeken. ik heb van William (de dansleraar) nog een ECHTE carnavals cd gekregen. Dus dat was allemaal helemaal super, maar om half 5 ofzo moest ik toch echt afscheid gaan nemen, en alle kinderen waren bezig met activiteiten. Dus tussen neus en lippen door hebben we snel iedereen even een kus gegeven en zijn we echt weg gegaan. Donderdag was ook een spannende dag, we moisten namelijk al om 7.45 bij Chantal voor de deur staan om meet e rijden naar de crèche. Ook Ingrid even opgehaald en nog wat bijgekletst, want die had ik ook allebei al 3 maanden niet gezien. Op de crèche was alles wel heel erg grappig en lief. Kennelijk wist iedereen al dat ik zou komen en hadden ze van alles special voor mij geregeld. Echt mooi om te zien. Er was iemand weg gegaan net na mijn tijd daar en daar was iemand anders voor in de plaats gekomen die mij wel heel aardig leek en echt een aanwinst voor de crèche. De kinderen hadden per klas allemaal een kaart voor me gemaakt en voor As pap en mam en mij gezongen, bij het decoupage deel was ook iedereen druk aan het werk. En daar heb ik even van alles laten zien. Het was ook wel grappig om te zien dat ze met hele speciale dingen bezig waren op dat moment. (dit wordt in het volgende verhaal nog wel verklaard). Het liefst zou ik altijd de halve crèche op kopen omdat ze zulke leuke spulletjes voor je huis hebben. Maar dat is niet echt de bedoeling. :D
Er kwam nog wat bezoek speciaal die dag langs om mij te zien, zoals de oude monitor Merie die weg was gegaan. En Zenaide kwam langs en liet mijn ouders en As ook nog even haar school goed zien, waar ik al eens geweest was. Daarna hebben we heerlijk gelunched op de crèche, ook heel special, met Chantal en Ingrid erbij en Zenaide en Els natuurlijk. Het was echt heel erg leuk geregeld allemaal! Daarna zijn we met Els mee gegaan naar haar huis, waar we heerlijk hebben gezeten en gekletst en van het heerlijke uitzicht genoten. Het was ook wel grappig om te horen hoe Els sprak over de tijd dat ik daar was. Heel lief!! Daarna heft ze ons zelfs halverwege Sao Paolo afgzet. Daarna hebben pap en mam hun spullen gepakt en we nog 1 drankje samen gedaan. Waarna zij de taxi namen naar het vliegvel en As en ik weer voor de tv gingen zitten wachten tot wij ook weg moesten naar de bus.
Wij namen de nachtbus naar Curitiba omdat de reis maar 6 uur zou duren en we dan ron 9.00 het treintje konden pakken richting zee. Maar hier krijgen bussen het voormekaar de reis met de helft te verlengen. Zo kwamen wij pas om half 10 op het station aan ofzo en hadden we de trein gemist dus moesten we 1 nacht in Curitiba blijven. Daarom zijn we maar lekker de shopping in gegaan in Curitiba en daarna vroeg slapen zodat we een dag later (zaterdag dus) de trein s´morgens konden nemen naar Paranagua.
In de trein hebben we ontzettend genoten, het jammerlijke was alleen dat de trein niet verder ging dan Morrettes. Dat is ergens halver wege. Dus toen weer met de bus verder, werd ons wel verteld dat we snel de boot moesten vinden die naar Ilha do Mel ging, anders zouden we ook de laatste boot nog missen. Maar rennend met rugzakken in Paranagua, de boot gevonden, met mooie jongen en al ;)
We hebben ons 1 dag op het strand verscholen, waar astrid best wel verbrand is geraakt, en ze werd nog ziek ook. Dus zaterag middag lagen we op bed. Toen we s´avonds uit eten wilde gaan (want ik had wel echt honger), heb ik As maar halver wege de maaltijd terug gestuurd naar onze pousada want die zag er niet zo charmant uit ;)
Maandag ochtend zijn we weer weg gegaan met de boot (zonder lekker ding) en hebben we maar de bus terug genomen van Paranagua naar Curitiba. Vandaaruit zijn we gelijk doorgegaan naar Ponta Grossa omdat we graag dinsdag naar Parque Vilha Velha wilden gaan. Toen we net het hotel betaald hadden voor deze 2 nachten, vertelde deze lieve manvan het hotel ons dat het park alleen op dinsdag gesloten was. Toen we op internet overlegde met Liduine, hadden mijn ouders bedacht dat we vrijdag wel met zijn allen konden BBQ-en dus moest ons plan een klein beetje aangepast worden. Zo eindigde het ermee dat we dinsdag de hele dag door de shopping en stad geslenterd hebben en lekker wat kleding gekocht hebben. Woensdag zijn we naar parque Vilha Velha gegaan, waar we echt hele mooie natuurlijke putten gezien hebben van 50 meter diep en een gouden-meer en speciale rara rotsblokken. Tussen deze natuurdingen liep ook nog een hoop, zodat we een gevaarlijke slang hebben gezien, eenhoop mieren en muggen, helaas geen katachtige (die er wel zouden moeten zitten) en toen op het einde bij de rotsen nog een aanval hebben afgestoten van ´miereneters´ ofzo. Dat was wel mega hip!
Donderdag ochtend zijn we naar het prachtige ontbijt van ons hotel gegaan. (zonder spot echt heeeel mooi en lekker). Daarna weer de bus naar Curitiba genomen waar we maar eventjes op Floris zouden hoeven wachten, die had natuurlijk 1,5 uur vertraging, maar uit eindelijk hadden we met zijn 3en de bus naar Florianopolis (ofwel Floripa). Daar aangekomen zat Liduine op ons te wachten, de kids lagen al op bed dus thuis nog wat bij gekletst me Liduine.
Vrijdag hebben we smorgens rustig aan gedaan, (nadat Liduine lekker was uitgesport :P) zijn we met zijn 4en koffie gaan drinken met gebak, daarna de kids rond 12.15 opgehaald van school, s´middags lekker aan het zwembad gelegen enzo :D. En eind middag kwamen mijn back-packende ouders weer binnen vallen. We hebben heerlijk met zijn alleen gegeten. We hebben weerwolven uitgelegt en gespeeld met de kinderen, en nadat zij op bed lagen nog een paar potjes met alle volwassenen. Het was echt een hele gezellige avond. Zaterdag ochtend gingen mij ouders weer weg, die moesten een vliegtuig halen naar Sao Paolo en daar weer een vliegtuig naar Spanje-Nederland. Maar onderweg in de auto naar het vliegveld was er ergens een ongeluk gebeurd. Na even wachten en een hoop gebel met Robbert (die moest namelijk vast met de 1e lading mensen naar het strand gaan voor surflessen).Uit eindelijk op het vliegveld aangekomen wou Liduine even meelopen met mijn ouders maar de parkeerplaats was vol dus ik bij de auto gewacht, Liduine geregeld dat mijn ouders nog aan boord mochten. Toen Liduine terug gelopen kwam, ben ik nog even afscheid gaan nemen van mijn ouders en moesten Liduine en ik weer als een speer weg naar huis en door naar het strand. Hahaha Na een hoop gestress en geren maar toch op het strand bij de leraren en de surfborden hebben we in 2 groepen surfles gehad. En net als 3 maanden geleden was het echt super!! Floris was een natuurtalentje geloof ik, die had binnen een kwartier door hoe het moest, Astrid had er net als ik 3 maanden geleden wat meer moeite mee, maar ond het ook wel erg leuk eens gedaan te hebben. De rest van de zaterdag is eigenlijk rustig verlopen, iedereen was wel verslaafd geraakt aan weerwolven (dat is dus een 999game spelletje, heel erg leuk ook!!)
Zondag zijn we met zijn alleen de auto en daarna de boot ingedoken naar een speciaal strandje, we zouden daar even liggen en dan terug wandelen, maar omdat sommigen mensen (zoals ik :S) op slippers waren hebben we maar besloten het op het strand te houden en met de boot terug te gaan. Toen hebben we op het strandje waar de auto stond nog wat gegeten en gedronken in een restaurantje waar allemaal briefjes van bezoekers aan de muren hingen, heel appart, en we waren nog op zoek naar het briefje van pap en mam toen ik het opeens tussen de duizende andere vond!! Er grappig. Thuis weer heerlijk Indisch gegeten s´avonds (zo is het net of we alleen maar eten :S hahaha) Liduine kreeg ook nog bezoek van Hetty van der Linden. Een kunstenares uit Nederland, die Laura (de vrijwilligster) ook kent en oma heeft haar ook eens ontmoet. Zij was echt heel erg vriendelijk en met een heel goed project bezig in brazilie, waarbij kinderen een tekening maken met hun droom, en verschillende kunstenaren deze tekening dan verwerken in een groter kunst opject. Zij vertelde me ook opeens dat zij de tekening van Israel heeft gebruikt, ze liet nog meer foto´s zien van kleine Daniel en grote Maxwell en nog meer kinderen van het weeshuis. Dat was wel heel speciaal!!
Daarna natuurlijk weer even geweerwolft haha.
En maandag (flrois was overgehaald nog 1 nacht langer te blijven :P) hadden we weer een surfles, dit ging weer heel goed. Floris, Lido en ik surfden en Astrid bewaakte het strand en onze spullen. Eind van de middag hebben Lido en ik Floris weg gebracht naar de bus.
Dinsdag hebben we een heerlijke rustige dag gehad, Liduine heeft ons even Santo Antonio de Lisboa laten zien en smiddags zijn As en ik even naar de open-shopping gelopen. En vandaag (eindelijk bij woensdag aangekomen) heeft Lido weer heel hard gesport vanmorgen, daarna zijn we met zijn 3e (as, lido en ik) even boodschappen wezen doen, nog koffie gedronken en toen even geregeld met hulp van Liduine en haar kennissen dat we morgen gaan duiken. En net om 13.00 is Liduine opgehaald en onderweg naar haar vliegtuig naar Sao Paolo.
Nu hebben As en ik de kinderen voor 2 dagen en vrijdag avond gaan we weer terug naar Sao Paolo. Zodat we de laatste 3 dagen daar nog kunnen inkopen.
Nu heb ik echt geen zin meer om meer te typen.
De volgende keer dat ik schrijf zal het einde zijnvan mijn 7 maanden verhaal, en dit zal vanuit Nederland zijn. Aangezien ik over een week terug kom!!!
Heel veel liefs iedereen..
En TOT SNEL!!
Ciao, beijo´s y muito´s abraço´s na tudo de voçes!

  • 25 April 2007 - 17:18

    Astrid:

    Wat hip, ik reageer als eerste :)
    Heel apart om je verhaal zo te lezen, terwijl ik er toch zeker (bijna) de hele tijd zelf bij ben! Erg typisch dat jij weer hele andere dingen hebt omthouden of belangrijk vind dan ik!
    In ieder geval ist hier inderdaad fantastisch, vermaak me prima en zeker bij Liduine hier ist erg goed te doen :)
    Kus

  • 25 April 2007 - 18:54

    Monique:

    Goh dat was een kunst van Astrid (als ze er naast zit) Maar waar blijft nu jouw verhaal dan, As? Asl reactie op die van Ilse had je het kunnen toevoegen. Had ik wel leuk gevonden.
    Geniet in ieder geval nog de komende dagen. Vergeet de kinderen niet zo meteen op te halen. Dus niet te lang in de kroeg blijven zitten.

    groetjes moni

  • 25 April 2007 - 18:57

    Ester:

    Hoi Nichtje,
    Ik was al aardig bijgekletst via MSN en heb ook mn zusje uitgebreid kunnen bewonderen via Liduines webcam. Erg leuk!! ALs ik je verhaal samenvat denk ik echt dat jullie alleen maar aan het shoppen, eten en weerwolven zijn, een uiterst goede besteding van een vakantie als je het mij vraagt!
    Net met Tijn pap en mam op Martijns school gegeten. Erg lekker en gezellig (en goedkoop voor de hollandse lezers!). Morgen heel veel plezier met duiken en ik tref jullie vast nog wel even op MSN ;-) Ik moet Liduines hond nog even bewonderen (als hij de webcam nog niet heeft opgegeten).
    Veel plezier en goetjes aan As!
    Liefs,
    Ester

  • 25 April 2007 - 18:58

    Ester:

    Is monique me net voor... maar een 3e plaats is ook op het podium ;-).

  • 25 April 2007 - 19:00

    Caroline En Ralco:

    alvast een goede reis terug! Liefs van Caroline en Ralco

  • 25 April 2007 - 19:07

    Daphne:

    hey schat,

    wat een verhaal zeg, mijn ogen doen nu wel pijn!!!! maar zo te lezen heb je het daar wel naar je zin.
    hier is het echt super weer, zo'n 28 graden met een lekker zonnetje.
    ik ben wel benieuwd naar dat weerwolven, moet je me maar leren als je terug bent.
    laat nog wel even weten hoe laat je aankomt volgende week??
    morgen heb ik nog een vroege dienst en vrij-zat-zondag nachtdienst.
    op koninginnendag gaan kim, janneke en ik de stad even in.
    en dan nog maar drie dagen en dan ben je er weer!!!!!!hey!!
    mis je en misschien spreek ik je vanavond nog even op msn.

    heel veel kusjes Daphne

  • 25 April 2007 - 20:35

    Anita:

    Ik dacht ik kijk even snel naar mijn mail voordat ik ga slapen, maar na jouw lange verhaal wordt het weer laat slapen!
    Dat weerwolven vraag ik maandag wel aan je ouders als we bij opa zijn!
    Ik voel me door het fantastische weer hier, nu heel grieperig, Ron is van de trap gevallen op kantoor en heeft waarschijnlijk gekneusde ribben dus kan niet veel, verder is het steeds heel druk. Thimo heeft vandaag beneden gezogen, gedweild en de tuin helemaal gesproeid, heitje voor een karweitje, maar wij waren er erg blij mee!!
    Ik zit nu weer op hondencursus, na een onderbreking van 5 maanden, dus het is hard trainen, maar het is wel goed.
    Ik wens jullie de laatste dagen nog heel veel plezier en had inderdaad wel een berichtje van Astrid verwacht!!! Kan altijd nog, jullie hebben daar toch niet veel te doen, haha.
    Veel liefs en groetjes, Anita

  • 26 April 2007 - 19:04

    Oma:

    Lieverd, ik ben blij dat je een vervolgverhaal hebt geschreven. Ik miste dat echt. Leuk verhaal. Ik verwzcht wel natuurlijk dat Astrid de volgende keer er een verhaal van zichzelf, en haar wederwardigheden, erbij doet. Kom op Astrid. Wij zijn allemaal benieuwd hoe jij de zelfde tijd ervaren hebt. Nog fijne dagen samen en tot volgende week.

  • 26 April 2007 - 19:42

    Liduine:

    was inderdaad allemaal helemaal top. ik ben zelf maar even naaqr SP gevlucht om bij te komen van het bezoek.... gaat het goed, oppassertje??
    kus aan mijn uiteraard allerliefste kids, hoe was het duiken vandaag?, grote knuffwel voor Fusca (laat dat maar aan astrid over...) en tot maandag hier op de bbq!

  • 26 April 2007 - 21:42

    Astrid:

    Daarrrr is ze weer!
    Even om te reageren op jullie vraag waar mijn verhaal blijft: dat komt niet.
    Dit is Ilse haar site en dat willen zij en ik graag zo houden :)
    Dus wie mijn verhaal wil horen nodig ik bij deze uit op de koffie in mijn nieuwe casa voor een live-verslag, mét brazilaanse muziek en heeeel veel foto´s.
    Ciao!

  • 01 Mei 2007 - 19:01

    Niki:

    Goeie reis terug en tot gauw!!!!
    Groetjes Niki

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 48133

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: