school - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu school - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

school

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

05 Februari 2007 | Brazilië, Brasilia

Nou ik ga er proberenniet weer een lang verhaal van te maken.. haha want jullie weten nu wel hoe het er in de vakantie aan toe gaat hier. Maar nu zijn de kinderen al sinds donderdag weer naar school aan het gaan.. Dat is wel erg interessant. Donderdag ben ik niet mee geweest maar vrijdag wel. Ik zal deze dag beschrijven..
Om 04.30 gaat de wekker, om 05.00 gaan de vrijwilligers die mee gaan naarschool in de keuken helpen. Dan is om 05.30 het ontbijt, om 06.00 lopen we met de kinderen naar beneden naar de bushalte en om 06.30 stappen we op de bus. Dan ben je om 07.00 bij de 1e school met de kleinste kinderen. Sietske was met mij mee en om 07.20 ofzo zijn we naar een paddaria (bakkerij) gegaan om wat te eten en te drinken, want de supermarkt gaat pas om 08.00 open, na het boodschappen doen zijn we naar de Praza (´groot´ plein in Extrema) gegaan en heeft Siets me ook de busstop laten zien waar de kinderen weer verzamelen na school. Toen zijn we even gaan winkelen, want Siets vertrekt donderdag dus wou nog wat inkopen doen. En om 10.00 had zij rijles, aangezien ik nog niks beters gevonden had om te gaan doen ben ik erbij in de auto gaan zitten. Rond 11.45 was de rijles afgelopen en werden we op de 1e school weer afgezet. Waar we de 3 jongste weer ophaalde, een bus namen naar de verzamel plek en om 12.30 met alle kinderen weer in de bus stapten. Dan is het weer een half uurtje rijden, dus om 13.00 waren we weercbij de bushalte op de berg en toen.. het ergste van alles... die berg weer oplopen. Dit is echt heel stijl en om 13.45 was ik dan eindelijk boven, helemaal kapot en met een hoofd zo rood als een tomaat. Ik mocht een kwartiertje uitpuffen en toen was almoso alweer. Daarna hebben de kinderen elke dag aktiviteiten, omdat we wisten dat we s´avonds naar depizzaria zouden gaan zijn Sietske en ik even gaan slapen. Daarna was er jantar en daarna gingen de oudste jongens film kijken, daar izjn julie en ik bij gaan liggen tot we geroepen werden dat we zouden gaan. Snel omgekleed en in de pick-up. We waren met 7 vrijwilligers en Faisca. Heerlijk gegeten en gedronken en daarna zijn we naar de Praza gegaan. Op vrijdag en zaterdag avond hangt alle jeugd uit Extrema daar op het plein, met muziek uit de kroegen en drankjes van de verkoop-tent op straat. Ook Israel en Gordo (dat is zijn bijnaam omdat hij vroeger dik was, gordo betekent dik in mannelijke vorm, ik ben gorda) met nog een vriend van hun. Het was erg gezellig en rond 02.00 zijn we terug gegaan, werden we eerst nog aangehouden door de politie haha en Tine (cristine) was haar rijbewijs vergeten, maar we mochten uit eindelijk toch doorrijden.
zaterdag is ook wel de moeite van het vertellen waard, want toen was feste de aniversario. (het verjaardags feest voor alle kids die in januari jarig zijn geweest) Ik ben s´morgens even bezig geweest met het afscheids cadeau voor Sietske en daarna vanaf 11 ofzo de hele dag in de keuken gestaan en taart gebakken en afgewassen en heel veel lekkere braziliaanse broodjes. Het was rennen en zweten maar om 17.00 waren we klaar, zijn we met zijn alle (de vrijliggigers) in het huis gaan uitrusten, douche, optutten en allemaal in jurkjes of rokken. En rond 19.00 naar boven gegaan. Om 20.00 gingen we jantar eten, dit waren onze heerlijke broodjes met fris erbij, daarna was er een soort food-fight en werd er gedanst en salto´s gemaakt. En daarna kwam de taart (geen kleintje ook, deze was 40cm bij 1 meter ofzo), de lichten gingen uit en er werd hard gezongen, lekker taart gegetenen buiten maakten Leo en wat kinderen heerlijke live muziek. We hebben weer gefeest, ge kletst en beetje gedanst en om 11.00 zijn we gaan slapen.
Dit waren denk ik de 2 hoogte punten van deze week. En nu heb ik een lekker vrije ochtend (op het feit na dat reginaldo, de kok, me probeerd de keuken in te krijgen), lekker zonnen, internetten en mijn foto´s sorteren.
Ester: haha dat extra dansen/vechten heb ik gedaan deze week, ik heb nu namelijk 2 grote pikzarte bloedblaren op elke voet.. :D goed he ;) en ik ben echt heel benieuwd naar Astrid der rijkunsten. hahah
Anita: nogmaals gefeliciteerd, hopelijk is mama niet vergeten dat van mij te doen. Is het leuk geweest?
mama: haha en ik schaak juist vooral met de kinderen, met Diego en Maxwell die zijn wel goed. en les bij maarten nemen... ik denk er nog niet over he broertje ;)
oma: is het gezellig met liduine en kids over de vloer? Hoe is het verder allemaal in Den haag?
bammes: nogmaals gefeliciteerd met je diploma he.. Veel plezier met je vrije half jaar nu. of ga je een baan zoeken?
jans: idd beetje laat, maar beter laat dan nooit zeggen ze danhe. Hoe ist in Breda?
Linda: hoe bevalt de nieuwe stage plek?

hey mensen het is alsnog een lang verhaal geworden, sorrie hahah maar hopelijk ist leuk om te lezen.. voor mij gaat de tijd zo snel.. binnen 2 maanden zi eik mijn ouders alweer en een week laterook As.. Ik heb er super zin in en tot die tijd verveel ik de kinderenhier nog wel even :D

Heel veel liefs en abraço é beijos mij

  • 05 Februari 2007 - 13:11

    Astrid:

    Hee meis,
    Die mail komt er echt aan hoor :)

  • 05 Februari 2007 - 16:34

    Linda:

    Hey Ilse,

    Leuk om weer te lezen wat je daar gedaan hebt afgelopen dagen.

    Ik ben inmiddels een week bezig in het ziekenhuis en ik vind het supergezellig. Ik vind het tot nu toe veeeeeeel leuker dan in het verpleeghuis. Ik kan voor mijn gevoel hier heel erg veel leren, ik mag al wel veel zelf doen zoals de baby's verschonen, in bad doen, helpen bij de borstvoeding, maar ook bij de moeder mag ik al veel doen. Maar van veel dingen heb ik nog geen kaas gegeten. Zoals een CTG (cardiotocogram = registratie van de harttonen van een ongeboren kind) maken en aflezen, maar ook over de ziektebeelden, de procedures van opname, ontslag, etc etc etc. Tot nu vind ik het heel erg leuk, heb het er goed naar mijn zin. Volgens Arjan past het wel bij me, maar is de geur van Zwitsal niet sexy, hihi...

    Nu ga ik verder met mijn verslagen schrijven, moet er voor stage 2 per week schrijven.

    Liefs Linda

  • 05 Februari 2007 - 21:45

    Peter:

    Hoi Ilse,
    Dat werd tijd dat je vroeg je bed uit moet. Eindelijk echt aan het werk. 4.30 uur is een mooie tijd om de dag te starten, dan draaien wij ons nog een paar keer om. Monique heeft er natuurlijk aan gedacht om Anita ook namens jou te feliciteren.
    Was leuk om Luidine en de kids in Zoetermeer te zien. Konden we meteen afspraken maken voor over twee maanden als we bij haar langs gaan.Monique mailt inmiddels ook al met het hostel in Rio. Die willen weten hoe je
    "save the Nature" in het Nederlands schrijft. Ben benieuwd in wat voor tent we nu weer terecht gaan komen. Groetjes van mij en Monique, we spreken elkaar binnenkort wel weer.

  • 06 Februari 2007 - 00:21

    Ester:

    He Nichtje,
    Na het tempo waarin de vorige berichtjes kwamen valt het nu wel even tegen hoor ;-), maar zo'n lange up-date maakt het absoluut weer goed. Niet alleen voor de kinderen, maar ook voor jou is de vakantie afgelopen.. 'vrijwillig' om 04;30 opstaan, ik vind dat al een medaille waard! Ik hoorde al dat Astrid van Liduine te horen kreeg dat ze met haar Spaans (en we zijn echt goed aan het worden ;-)) in Brazilie niet ver komt, toch veel verschil tussen beide talen, net nu ze geoefend heeft bejaarde mannen mee naar de disco te vragen (die vervolgens aan hun vrouw om toestemming moeten vragen). Ja we hebben best een leuke groep (al missen we Roos en Suus enorm ;-)).
    Heel veel plezier daar!!
    Liefs,
    Ester

  • 06 Februari 2007 - 14:05

    Lau:

    ik heb t nog niet gelezen vanwege internet schaarste. maar madame, zo fijn dat jij hier ook bent. x je medevrijwilliger

  • 06 Februari 2007 - 17:54

    Anita:

    Ik vond het weer erg leuk om te lezen. Was al een beetje op de hoogt gesteld door je ouders, maar kan me niet herinneren dat ze me namens jou hebben gefeliciteerd(????). Het was erg gezellig en lekker druk, ik ben nu nog doodmoe en ben al 2 avonden om 20.30 uur naar bed gegaan en 's middags geslapen. Wat een conditie he!? Ik moet er niet aan denken om zo vroeg op te staan, zoals jij! Maar ja, daarvoor ben jij natuurlijk nog een jonge blom!
    Veel liefs.
    Trouwens het heeft hier de hele dag gesneeuwd en er lag best wel wat. Doei

  • 06 Februari 2007 - 21:17

    Oma:

    Eerlijk gezegd Ilse kan ik alleen maar uit je verhaal opmaken dat je heel veel eet, althans heel vaak, feest en soms ook nog even werkt. Dus, ik neem aan dat het leven je heel erg goed bevalt. Veel l;iefs

  • 06 Februari 2007 - 21:20

    Oma,:

    Ik zit nu in mijn kamer met de jongens, Stijn en Wisse, die achter mij in bed liggen te slapen na, veel spelletjes vandaag etc. Heel gezellig. Liduine is naar Amsterdam en komt morgen weer terug. Ik ga nog even met Stefanie kletsen en dan ook naar bed. Onze MSN conversatie weas wel erg kort van de week. Wordt nog wel beter. VColgende week weer meer tijd!?

  • 10 Februari 2007 - 18:29

    Liduine:

    ha ilse, wat een werk al die mails van jou te lezen na zo'n lange tijd!! wel leuk hoor!
    wij zijn weer terug dus zal je komende week even bellen. doe je veel liefs van mij aan Toninho en aan Leo?? en laat je niet door die rasta inpakken....ook al is hij wel érg leuk...
    heb je oscar ook al gezien want over hem schrijf je nooit

  • 13 Februari 2007 - 20:43

    Anita:

    lang niets meer van je gehoord. Hoe gaat het allemaal? Ik zie je ook nooit op MSN, alhoewel ik daar zelf ook niet zoveel op zit! Thimo moet donderdag weer naar de ortho, dus naar de "schoonmoeder" van Sietske. Zit ze nog bij jullie of is ze alweer naar Nederland?
    Hoop snel weer wat van je te lezen. Veel liefs, Anita

  • 13 Februari 2007 - 22:25

    Els:

    Hoi Ilzee of moet ik nou zeggen gorda? je wilde nog wat meer gorda worden is het niet?
    Eindelijk kom ie dan jouw favoriete recept; je kookt de rijst gewoon zoals altijd al moet( je kunt dus ook rijst gebruiken als die over is van de dag ervoor)je hebt dan gekookte rijst, dat is nog simpel niet waar? dan giet je er melk op tot de rijst ruim onder staat, je brengt het goedje aan de kook, in tussen wel roeren hoor anders brandt het nu al aan, Als het kookt zet je het op een klein pitje en laat het zo een tijdje staan . regelmatig controleren of er nog wat vocht in de pan zit anders weer een scheut melk toevoegen. Al met al kun je het best zo 1/2 tot 1 uurtje doorgaan ( hangt ervan af hoe gaar je de rijst wilt hebben. Op het laatst wat suiker er door roeren en dan is het klaar. Wil je het ekstra lekker maken dan voeg je wat gewelde ( dat is een tijdje weken in water) rozijnen of krenten toe. Het lekkerst is het om de pap warm te eten en er basterd suiker over te doen. Nou Ilzee dat moet je wel lukken, dus eet smakelijk.
    Zo te lezen en soms hoor ik hier of daar wel iets gaat het best wel goed met je, druk hoor met al die kinderen en hoe doe je dat zo vroeg je bed uit? moet je mij ook eens leren.
    met de nijhoffs gaat het zo zijn gangetje alhoewel ik verlies de laatste tijd steeds vaker met kolonisten , niet zo best dus. Zo net is ester en die lange nog hier geweest , ze waren met Jazz naar de dierenarts en kwamen even op de koffie.
    We hebben wel bier in huis maar toch hebben we je ouders deze week verder nog niet gesproken, miscchien komend weekend. alhoewel dan is het carnaval en dan weet je maar nooit. Ga je nu een echt Braziliaans carnaval vieren? lijkt me wel mooi .
    zo dat was ut dan wel weer , heel veel groetjes van je thee-tante, o van Harrie moet ik ook de groeten doen, dus bij deze.



  • 14 Februari 2007 - 18:54

    Monique:

    Hoi meid,

    Het is al weer een tijdje geleden dat je wat hebt laten horen via de website. Gelukkig spreek ik je daar naast ook nog. Ik hoop dat die rijste-pap je goed smaakt daar. Ik moet er niet aan denken. Het klopt wel dat we de Nijhoffs even niet gezien hebben. Misschien heeft Harrie nog wel zin om met Peter te gaan carnavallen. Voor mij zal het waarschijnlijk niet veel zijn. Het duurt heel lang voor ik een paar meter heb gelopen en dan moet je nog terug naar huis. Ik ben benieuwd of jij wat meekrijgt van het echte Carnaval.

    groetjes monique

  • 15 Februari 2007 - 11:09

    Linda:

    Hey Ilse,

    Weer effe een berichtje van mij. Ben nu 2 dagen vrij en dan werk ik van zaterdag tot en met dinsdag, de hele carnaval. En ik vind dat helemaal niet zo erg!

    Ik heb al heel wat bijzondere dingen gezien en gedaan op stage. Ik heb afgelopen maandag een sectio ceasarea (= keizersnede) gezien op de OK. Ik was met de aanstaande ouders meegegaan. De gynaecoloog had veel uitgelegd en ik stond er met mijn neus bovenop. het was erg mooi om mee te maken. Het werd een jongetje en hij woog bij de geboorte 4130 gr.

    Komende week en de week erna mag ik nog een paar keer mee naar de ok, om een keizersnede bij te wonen. Dit keer heb ik alleen maar gekeken, maar ik mag ook gaan leren hoe je een kind moet vangen, zodra de arts het uit de baarmoeder heeft gehaald. Dan moet het kind op de reanimatietafel nagekeken worden (= standaard procedure).

    Een hele bijzondere ervaring, maar ook erg leuk om mee te maken.

    Liefs Linda, groeten van Arjan.

    ps. Ik weet wel waarom Els steeds vaker verliest met Kolonisten. Winnen is leuk!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 48201

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: