nou uitleg dan maar! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu nou uitleg dan maar! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

nou uitleg dan maar!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Januari 2007 | Brazilië, Brasilia

haha snel veel reacties hoor.. en leuke dingen maken jullie mee :D
We zijn gisteren om 20.00 allemaal naar beneden gegaan en Laura had Julie al verteld dat we met haar wouden praten. En toen iedereen beneden was, waren we Julie opeens kwijt. Maar uiteindelijk kwam ook zij beneden en hebben we eerst iets gedronken en toen maar gelijk gaan zeggen wat er allemaal was gebeurt en wat ons dwars zat.. ik heb mijn mond veel gehouden omdat ik bot uit de hoek kan komen schijnt :D (echt waar joh :P).. ik heb zelfs mijn excuses gemaakt voor al sik ooit bot tegen haar geweest ben.. maar na het hele gesprek van een dik uut voelde ik niet dat het iets had opgeleverd, ze had de hele tijd met een strak gezicht gekeken,ze toonde niet echt berouw voor het zoenen met Cleidson en .. jah het gaf geen tevredengevoel bij mij maar de rest wou het hier bij laten. We zijn allemaal beetje optijd naar bed gegaan en vanmorge was alles weer als normaal. We hadden om 8.00 het ontbijt, ik moest mijn was inleveren (want die doen we lekker niet zelf ;) ) en gelijk daarna is Julie naar Oscar gegaan om te vertellen over Cleidson, want wij vonden wel allemaal dat dat moest. Daarna om 9.00 zijn de andere 5 vrijwilligers erbij gevoegd en hebben we het nog even over het algemeen inleidings verhaal gehad (want Laura had Oscar maar een halve dag gezien voor hij op vakantie ging) en toen moest Julie uit eindelijk weg want die ging mee naar de tandarts met een van de kids. En toen hebben we het nog met Oscar over haar gehad en de werkzaamheden hier. Maar kennelijk word er van ons verwacht dat we Julie heel erg opvangen,terwijl wij allemaal vinden dat als een vrijwilliger ook hulp nodig heeft op zo´n hoogte het alleen maar een last word inplaats van een hulp. Maar daar hebben we het maar bij gelaten. We wachten maar even af tot de 1e maand voorbij is en dan zien we wel weer verder.
Verder is het vandaag EINDELIJK weer mooi weer!! Dus met een rok en een hempje gaan we denk ik maar weer eens buiten iets doen vandaag!
Ehm de Madlener vragen:
er zijn echt maar 6 of 7 monitoren op de 55 kinderen. En idd die werken wel veel maar geen 24/7. Dus er wordt veel verwacht van de vrijwilligers en er wordt ook ongevraagt veel verantwoordelijkheid op ons gezadeld. De kinderen zijn van 1 jaar oud (dat zijn er maar 2 ofzo en dan 5jaar) tot eind 17, want vanaf 18 gaan ze naar de republika. daar wonen ze dan de periode van de vervolg studie geloof ik. De kinderen eten en slapen wel in groepen van ongeveer 8 of 9 en die groepen zijn per leeftijd geschikt. Je hebt de kleine meisjes kamer, de grote meisjes kamer, de kleine jongens kamer de hele grote jongens kamer en dan nog 2 met de jongens tussen 10 en 14 ofzo. De monitoren hebben vooral een leiding gevende functie en houden de kinderen in de gaten (omdat ieder kind hier is gekomen vanwege een probleem hebben ze al lijm gesnoven, lopen ze weg en dat soort dingen) dus het is de taak van de monitoren om ze in de gaten te houden. En het is de taak van de vrijwilligers eigenlijk om de kinderen bezig te houden, zeker gedurende de vakantie periode (1 febr begint school weer). Wij spelen voetbal, volleybal, tafeltennis, kaarten, schaken, mens erger je niet, dammen, tekenen, capuera, dansen en al dat soort dingen met de kinderen. Er is wel een dans leraar en Faisca is de capuera leraar (naast monitor zijn). Dan heb je idd nog de functionarissen zoals bijv. Toninio die is boer, hij zorgt voor melk want we hebben veel koeien en ook zorgt hij ervoor dat de planten bijgehouden worden in de grote lap grond die we hebben. Er zijnnog 2 mannen die ik vaakop de tractor zie maar niet echt ken. Toninio zorgt ook voor de moestuin, waar we verse thee elke ochtend uit halen en ook veel groentes. Ook hebben we Sergio, die heeft vroeger in het weeshuis gewoont als wees en werkt nu voor de pousada naast het orfinato. Daar verzorgt hij de paarden en de kinderen rijden ook vaak met hem mee op de paarden. (we noemen hem ook de horse-men) De monitoren hebben geloof ik geen opleiding (er zijn er zelfs maar 2 met een rijbewijs) en de kids gaan dus nog niet naar school nu. :D
Nou volgen smijheb ik zo de meeste dingen wel weer uitgelegt geloof ik. Dusseeee.
Ester: Echt mega hip dat Martijn een nieuwe hobby gevonden heeft (beetj ejammer dat het darts is.. is niet mijn hobby :P) Als ik hem was had ik idd alleen wel de directeur laten winnen ja ;) Maar nu moet jij er dus thuis ook nog aan geloven.. gezellig :P:D
Mama: ja ik ben wel weer bekomen, vind het alleen af en toe wat eng dat ze overal in kunnen komen.Het huis is niet luchtdicht en de slangen zijn heel dun, zelfs als het regent hebben we een waterval binnen, die loopt van de deur door naar de badkamers.. :S En de spinnen .. tjah.. gewoon meppen :P Of de kids spinnen en slangen hebben weet ik eigenlijk niet.. ik denk dat het bij hun beter onderhouden wordt dan ons huisje.. Wat Maarten betreft hahah dat is niet zo´n prater he ;) Maar het was idd gewoon thuis geen pizza voor ons :S en die wekker.. is zo´n wekker met 2 bollen erop met een klepel ertussen die kei hard ringt, dus die durf ik niet in de slaapkamer te zetten. Om 2 redenen, niet iedereen staat op de zelfde tijd op, en de laatste keer dat ik zo´n wekker had schrok ik zo dat ik die tegen de muur kapot heb gegooid (dat vinden ze vast niet leuk) haha.
Anita: ikkan alleen op ´nep´msn dus jij moet mij ff toevoegen dan, okeej? dan lukt het wel denk ik.
chickie: jow DK! maak je maar geen zorgen om dat 2e stuk taart, in die 3 weken hier kom je toch wel aan dat je de tart niet nodig hebt :P Enje hebt jezel fal uitgenodigd zondag dus je hebt vast wel wat chips gekregen :P ik vind 20 kilo idd ook wel beetje weinig, kun je geen 2 peace (ofzo) concept aanvragen omdat je veel kleding aan een goed doel weggeeft enzo :P (want dat ga je natuurlijk doen :D)
Ik ga proberen zo snel mogelijk foto´s op internet te zetten.. maar de photo pc is tijdelijk vol, dus de filmpjes moeten even gebrand worden op dvd. (ps de filmpjes zijn veeeel luker dan de foto´s)

Maar heeeeeeeeeeeeeel veel liefs weer allemaal.. en hele dikke beijo!! mij

  • 25 Januari 2007 - 14:06

    Astrid:

    hahahaha: ik ben de eerste!
    En dat terwijl ik keihard aant werk ben! Maar het systeem ligt even plat hier, dus vind dat ik wel even pauze verdient heb.
    Echt hip om te horen wat je daar allemaal doet, ben erg benieuwd naar het weeshuis (en naar Maxwell :)). Denk dat jullie je niet te druk moeten maken om Julie, zonde van je tijd en de moeite!
    Ga nu weer ff verder, kus

  • 25 Januari 2007 - 14:17

    Manon:

    hey ilse, Ik ben ook eens op je site gaan kijken en wat een verhalen zeg (Daf had de site doorgegeven). Echt super leuk! Ik heb niet alles kunnen lezen, maar je maakt ook zo veel mee! Heel veel plezier en succes nog!!!
    x manon

  • 25 Januari 2007 - 20:30

    Daphne:

    hey meis

    ik vond het echt super je een keer gesproken te hebben!!wel raar om mijn zus op de site te zien staan. ik heb je niet veel te vertellen, het is hier een beetje saai.
    van het weekend mail ik je wel weer. xxxxxxxxxxxx

  • 25 Januari 2007 - 21:13

    Anita:

    Hey ilse,
    gaat Astrid nu doen alsof ze het druk heeft? Dadelijk kan ze weer uitrusten als ze in Brasil is!!
    Leuk om je uitleg te lezen, begin het tenminste een beetje te snappen!
    Ik heb nog bijna niemand op MSN, dus doe het alleen met Hans en Tenny in Spanje (neef van Ron), want die zitten bijna altijd achter de computer en als MSN niet lukt dan kan ik altijd nog skypen, want dat kan ik nu ook! Ron heeft een hekel aan de MSN en vindt dat ik de computer daarmee bevuil.
    Verder niets spannends hier, dus we moeten het van jou hebben. Heerlijk weer gehad vandaag, lekker zonnetje met een beetje vorst. Goed wanderweer, op de scooter was het wel koud! Doei en tot snel, Anita

  • 25 Januari 2007 - 22:02

    Monique:

    Hi meid,

    Zo als ik kan lezen zijn er al diverse mensen blij met je extra uitleg van hoe het daar aan toe gaat. Ik in ieder geval ook. Heb nu een duidelijker beeld van hoe het is en gaat.

    groetjes Moni

  • 26 Januari 2007 - 10:17

    Caroline:

    zeg Anita waarom heb je mij dan niet op de msn???

  • 26 Januari 2007 - 10:18

    Anita:

    Wat me nog niet helemaal duidelijk is waarom jullie engels spreken met de kinderen en de mensen daar en waarom geen braziliaans? Kunnen die kinderen dat allemaal al zo goed engels?
    doei, Anita

  • 26 Januari 2007 - 11:38

    Ester:

    He Ilse,
    Leuk berichtje weer, lekker lang en al zo snel na de vorige... super!! Thnx voor alle uitleg, je maakt er niet alleen de madleners mee blij.. enne toch erg dat Astid het hele systeem daar plat gooit om maar als eerste te kunnen reageren. Beetje valsspelen is het wel ;-).
    Veel plezier daar!! Zal we rustig worden als de kinderen weer school hebben, of mag jij ook les geven?
    groetjes,
    Ester

  • 26 Januari 2007 - 14:25

    Oma:

    Lieverd, weer gezellige twee verslagen!. Een spin zou ik nog wel aan kunnen maar zo'n cobra!!! Nee dank je. Dayt laat ik dus maar aan jou over.
    Ach, die Julie, je zult haar moeten nemen zoals ze is. Ze komt zichzelf nog wel een keertje tegen en dan kan ze terug denken aan het feit dat jullie haar gewazarschuwd hebben. Meer kan je heus niet doen.
    Lieverd, veel plezier daar. Als je mij een telefoonnummer stuurt dan kan ik je ook wel eens bellen binnenkort.
    Veel liefs Oma

  • 27 Januari 2007 - 10:18

    Lieske:

    Hey Ilse..
    Sow wat een verhalen zeg jij maakt meer mee dan wij hier in dongencity hoor. Het is hier zoooo saai. Wel leuk dat ik je nu af en toe op msn kan spreken, dat praat toch wel fijner dan dit. Veel plezier nog daar.
    kus lieske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 48198

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: