verjaardags verhaal enzo - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu verjaardags verhaal enzo - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

verjaardags verhaal enzo

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

24 Januari 2007 | Brazilië, Brasilia

jeeeuuuh 21 jaar oud ben ik nu echt!! raar is dat wel, ze vroegen me hier laatst wanneer je in Nederland officieel volwassen bent.. maar ik kan niet met zekerheid zeggen of dat nu 18 of 21 is.. dus nu ben ik het zeker :D
Nou we zijn zaterdag avond niet meer naar de pizzaria geweest vanwege een wijziging in het plan :P We zijn in ons huisje ge-eindigt met wijn en muziek en life gitaar, want Leo is een bekende artiest in Brasil en hij komt zelfs naar Nederland toe een keer, en die ging voor ons spelen en Laura zingen. Was erg gezellig!!
Zondag was weer om 8.00 ontbijten en daarna gingen veel jongens met Faisca hardlopen en ik ben wat in de zon gaan lezen. Toen ik aan Floris vroeg waar de rest allemaal heen was van de vrijwiliggers antwoorden hij heel droog dat de meeste beneden cake aan het bakken waren :D haha dat had een geheim moeten zijn voor mijn verjaardag. Maar ik was zo moe dat ik smiddags toch echt even een dutje wou gaan doen en toen ik beneden bij het huisje kwam schreeuwde Laura al: ´ilse komt!´ en ineens stonden ze met 3e in de opening naar de keuken haha dus ik ben maar zondar t ekijken naar mijn bed gegaan en zei heel geniepig: ´goh wat ruikt het hier lekker´ haha. Toen was de verassing er al af voor ze en mocht ik in de woonkamer komen liggen, is gezelliger. Bleek dus dat de cake helemaal mislukt was en ze nu probeerde er nog koejjes van te maken. De eerste lading hadden we snel op en de 2e lading waren ze vergeten terwijl we zaten te kletsen dus er kwam opeen seen zarte wolk de woonkamer in haha. Zo eindigde de 2e lading koekjes in het gras. Toen heb ik toch ff 2,5 uur gelegen en toen ik bij Jantar weer boven kwam zaten ze weer allemaal geheimzinnig te doen in de vergaderzaal.. ik dacht ik reageer er maar niet op. haha Van Leo heb ik boven nog een ketting gekregen, toen ik vroeg waarom want ik was toch pas morge jarig zei hij heel droog: ´omdat ik van je hou, mijn lief´ haha echt brazilianen he ;) We zijn tot 11 ofzo boven gebleven en toen wou ik echt naar beneden, maar ik mocht niet voor 12 slapen van de rest want dan was ik jarig. Dus om 12 uur zaten Laura, Christine, Faisca en ik nog beneden, toen gingen ze zingen en werd Sietske ook wakker. Om 12.30 wou ik echt naar bed anders zou ik maandag niet overleven en toen laura en ik onze tanden poetsten stond ze ineens op een slang (cobra) dus wij gillen, Faisca op een stoel in de keuken met een hark achtig iets alles doorzocht. Deze slangen zijn namelijk allemaal dodelijk. Als je niet binnen een uur in het ziekenhuis bent nadat je gebeten bent, is het te laat. Dus iedereen was bang en laura had veel geluk gehad. Na lang zoeken enzo hadden we hem om 01.30 eindelijk gevonden. Toen heeft Faisca een baksteen op zijn kop gegooid en daarna met een soort bijl in 10 stukken gehakt. Van al dit gegil is ook Julie wakker geworden dus om 2.00 konden we eindelijk weer allemaal naar bed. :D
Op secunde faira, 22 januari, 2007, om 7.00 op en douche en zo. Om 8.00 ontbijten, daar heeft Floris me gefeliciteerd en een paar van de oudere jongens kwam ook naar me toe om me te zoenen :P Na cafe de manha (ontbijt) gingen Laura en ik weer naar beneden en binnen 10 minuten kwamen de andere vrijwilligers ook en opeens gingen ze weer zingen haha en hadden ze een groot papier voor me. Hadden ze dus een hele gave poster gemaakt met ´parabens´ en een tekening van mijn gezicht die heel mooi was gelukt en mijn naam in krulletjes en iedereen had er een persoonlijk berichtje bij geschreven. Echt super lief, die hangt nu ook op de muur naast mijn bed. Van Maxwell (´wees´ van 16 jaar waar ik het goed mee kan vinden) had ik een tekening gekregen van een soort engel, helemaal uit de hand ook echt super mooi. Ook kreeg ik van de vrijwilligers een wekker met een kikker erop haha super leuk!!! Daarna ff naar voetbal gekeken en toen was almoso (lunche) alweer. Daarna gingen Sietske en ik met Antonio naar ´beneden´ (naar Extrema, de stad) om mijn aller eerste auto rijles te hebben hahaha. Op een rechte boeren weg mocht ik gasgeven, sturen, schakelen en remmen en vooral bochten maken haha. bij de eerste bocht zat ik al in de struiken :D maar verder mocht ik tot 50 km/h in zijn 3e versnelling rijden. Dus dat was echt gaaf. Toen boodschappen gedaan in de stad (bier, wijn, chips en fruit enzo) Toen terug in het orfanato (weeshuis) nog even geschaakt tegen Diego en Maxwell (en gewonnen!!). Toen het jantar (avondeten) was zat ik boven en heb ik 3/4 uur met mama en beetje met papa gebelt!! De kids waren weer film aan het kijken dus zijn Laura, Floris en ik om 21.30 naar beneden gegaan en om 22.30 kwamen Julie, Christine, Faisca, Bis en Leo ook. (Faisca, Bis en Leo zijn monitoren hier.) We hebben tot 02.00 s´nachts bier en wijn gedronken en veeeel gegeten en gezongen en gelachen. Het was echt heel erg gezellig. Ik heb een top verjaardag gehad dus.
Dinsdag moesten Sietske en ik om 07.00 werken in de keuken :S en na cafe de manha ook afwassen, daarna ben ik ff naar het huisje terug gegaan om mijn boek en agenda te halen. Toen terug boven heb ik 3 potjes tafeltennis met Laura gedaan en alle 3 gewonnen. De laatste wedstrijd van het voetbal toernooitje was ook bezig. Toen na almoso ben ik met een groepjes van 10 jongens ofzo de berg een stukje opgelopen, ze wouden me iets laten zien. We gingen naar een groot rotsblok toe waar je heel mooi uitzicht hebt!! Was leuk dat ze me meenamen. Toen ik terug kwam waren er wat kids aan het ´sleeen´ op oude plastic dingen, over het stenen pas wat naar ons huisje leid. Om 19.00 ben ik naar ons huisje gegaan (dan begint eigenlijk jantar) maar ik wou even lezen en dan vroeg gaan slapen. Laura kwam beneden ron 19.45 en toen ze met de muziek bezig was zag ze opeens een vogelspin op de stoel naast zich. IIIEEEUUUW! Dus we hebben lang gedacht, want normaal is er een moraal ridder in de buurt haha maar nu moesten we zelf iets doen. Uit eindelijk (na lang overleggen welke kant van een slipper harder aankomt) heeft Laura de spin neergeslagen en daarna dood gemept. Echt heel eng die beesten in je huisje. Daarna kwam Sietske waar we nog mee stonden te praten dus lag ik weer pas om 21.30 op bed.
Vandaag ist woensdag en ik heb het ide dat ik nog niet veel gedaan heb. haha ik ben nu aan het werk in de computaçao, maar Mauro is niet komen opdagen om iets te doen dus is er een pc vrij. vanmorge ben ik gewoon om 8.00 naar het ontbijt geweest ik heb film gekeken (Ice age 2!!!!) en daarna even naar het huisje geweest. Toen begon het zo hard te regenen dat ik niet voor almoso naar boven wou lopen in mijn enige warme schone broek. die tropische buien hier... je kunt ze niet voorspellen.
Ik heb mama al wel verteld dat ik alle vrijwilligers echt geweldig vind, dat alleen Julie (het 19 jarige Belgisdche meisje) me op mijn zenuwen werkt. Nou heeft ze dat kennelkijk bij iedereen heel erg gedaan en we hebben het er telkens over.. dus is er besloten dat we haar vanavon dgaan aanspreken en vragen hoe zij vind dat het gaat en dan onze ergenissen uit willen leggen. Tis wel jammer want ze is een lieve meid die gewoon alles fout doet wat kan! en ik denk dat als we ons gesprek beginnen ze zeker gaat huilen en besluit eerder weg te gaan. :s maar ze heeft mij ook in vetrouwen verteld dat ze met 1 van de kinderen hier ´gekust´ (ik weet niet wat dat in het belgisch is, aangezien lopen rennen is en wandelen lopen) en dat is echt het ergste wat je kunt doen en is ook streng verboden... dat weet ook iedereen. Maar hier kan ik dus nik sover zeggen vanaaf want dat was een ´vertrouwens gesprek´. Ik heb het er wel met de andere vrijwilligers ovewr gehad omdat ik zo geschokt was (jahjah pap heel slecht om geheimen door te vertellen) maar dit kan dus gewoon ECHT niet! Nou kwam vanmorge Christine me vertellen dat Faisca het gisteren al gehoord heeft in de gangen van het orfanato. Kennelijk heeft Cleidson (de jongen met wie ze heeft gekust) het heel trots verteld aan Maxwell... dus nu.. ben ik benieuwd naar vanavond.
Verder had mam aan de telfoon nog een paar dingen gezegt die niet duidelijk waren op de site, waarvan ik natuurlijk de meeste al vergeten ben :s
Maar er zitten ong. 55 kinderen hier, de jongste is 1 en de oudste 17 want daarna gaan ze naar iets anders toe. er werken hier 6 vrijwilligers, en een stuk of 6 of 7 monitoren, dat zijn soort leraren die een groep kinderen toegewezen krijgen waar ze verantwoordeliojk voor zijn die wonen ook allemaal op het terrein hier, en je hebt nog functionarissen dat zijn de mensen uit de stad die hier helpen zoals de boer de schoonmaakster en dat soort mensen.
verder ben ik het weer vergeten en het is nu 16.00 dus er komt een nieuwe groep die op de pc´s wil!!
dus tot mails en kusjes!!!! SORRIE DAT IK NIET PERSOONLIJK REAGEER MAAR IEDEREEN BEDANKT VOOR DE FELICITATIES!!!
XXXXXXXXXXX

  • 24 Januari 2007 - 18:31

    Ester:

    He nichtje,
    Fijn dat je zo'n geweldige verjaardag hebt gehad!! Leuk begin van je verjaardag zo'n cobra en nu ook nog een vogelspin.. ineens vind ik ons koude kikkerlandje ook zo zijn charmes hebben ;-).
    Je hebt het volgens mij echt enorm naar je zin daar (ondanks je irritaties voor Julie..), echt lekker! Hier gaat alles ook zn gangetje. Martijn heeft bedacht dat hij een carriere als darter ziet zitten (omdat hij goed die pijltjes in zo'n bord kan mikken en niet dat hij kilo's is aangekomen...)omdat hij het nooit doet en wel een toernooi op zijn school heeft gewonnen (finale tegen de directeur, die had hij ook gewonnen, dus naar een vast contract kan hij wel fluiten). Nu hebben we ook een dartbord (alle verhalen over mijn gooitechnieken: niet geloven, het is nog erger..) en word ik gedwongen to de meest verachtelijke "sport"... Zo nu snel mijn berichtje plaatsen, hopelijk ben ik mi8jn zusje voor...
    Veel plezier daar en laat ons ff weten hoe het met Julie afloopt..
    Liefs,
    Ester

  • 24 Januari 2007 - 20:06

    Monique:

    Hi Ilse,

    Van de schrik ondertussen bekomen? Het zijn wel veel gebeurtenissen vlak achter elkaar. Is het niet mogelijk om die beesten op een bepaalde manier buiten te houden? Zitten die ook bij de kinderen in het huis? Ester heeft het dus deze keer gewonnen van Astrid, zo te zien. Ik hoorde dat je vandaag ook met Maarten ge-msnt had. Ik moet dan wel weer alles uit hem trekken. Hoewel het dan nog niet klopt. Hij zei dat je op he verjaardag toch nog pizza was wezen eten, zoals Peter je geadviseerd had. Maar ik lees dat je gezellig "thuis" bent gebleven en een hele leuke avond hebt gehad. Werkt de wekker goed? Ben je nu op tijd op?
    De vragen die ik nog had waren: hoeveel kinderen in een groep zitten, 6 monitoren op 55 kinderen lijkt me namelijk weinig, zeker als ze niet 7 x 24 uur werken; is de groep gemengd wat leeftijd betreft; welke activiteiten doen jullie, de monitoren, met de kinderen; je had het ook over een boer, hebben jullie dan dieren of een moestuin ofzo en wat doen jullie daar dan; hebben die monitoren een speciale opleiding; gaan de kinderen naar school, zo,ja gaan ze dan naar een gewone school. En noem het verder maar op, een hele hoop dus. Maar misschien is dit vast een houvast voor je.

    groetjes en liefs Moni

  • 24 Januari 2007 - 20:53

    Anita:

    Nou gelukkig heeft Monique alle vragen al gesteld, die ik ook in mijn hoofd had, dat scheelt weer type_werk! Zal wel een madlener eigenschap zijn dat we alles willen weten! Ik vind het verder heel gaaf om te lezen wat je daar allemaal doet (en laat) en hoop dat je ons goed op de hoogte houdt. Die dieren vind ik helemaal niets, en dat zou voor mij al een reden zijn om niet naar Brazilie te gaan, vreselijk! Zet je mij op je MSN lijstje, misschien zit ik toevallig een keertje op de computer als jij er ook op zit, want ik zit er nooit zo veel op. Groetjes, Anita

  • 24 Januari 2007 - 21:29

    Astrid:

    Heej chickie!
    Tja, ik heb Ester maar voor laten gaan, ze drong zo aan. (en dan wint ze nog ergens mee, want dat darten van haar... :))
    Net bij opa geweest, je krijgt de hartelijke groeten en je moest maar weer snel terugkomen vond hij.
    Ben blij dat je een leuke verjaardag gehad hebt, toch wel erg vreemd dat ik nu niet om een tweede stuk gebak kon bedelen bij je. Maar dat vieren we nog wel uitgebreid als ik daar ben! Zat me trouwens af te vragen of die Julie niet je site kan lezen? Is anders best een beetje lullig voor dr :) Ben benieuwd naar je vrienden daar, zet je gauw weer foto's online?
    Verder weinig nieuws, heb van Bram te horen gekregen dat ik 20kg mee mag nemen naar Brasil (alleen mn toilettas weegt al meer...). En dan moet ik ook nog ruimte overhouden voor al onze aankopen daar!
    Tot gauw weer, kus

  • 26 Januari 2007 - 11:15

    Caroline En Ralco:

    en wij maar geld over maken naar het wereld natuurfonds en jij al onze 'wildlife' maar naar de zevende hemel helpen! Mooi is dat ;-)
    Stoere verhalen hoor! En dit soort geheimen moet je trouwens gewoon melden (vind ik), geen gezeik! Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 48199

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: