eindelijk!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu eindelijk!! - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

eindelijk!!

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

20 Januari 2007 | Brazilië, Brasilia

Nou hallo dan, eindelijk weer een berichtje van mij.
mama ff bedankt dat je iedereen op de hoogte hebt gesteld van mijn afwezigheid!
Verder.. ehm jah waar moet je beginnen als je een hele drukke week hebt gehad en je over 2 dagen jarig bent.. :S
De laatste keer dat ik schreef was zondag voordat ik weg ging. Ik ben maandag idd. met de bus van 12 uur naar extrema gegaan, een dropje 1,5 uur reiden van SP af. Ik heb daar 1,5 uur moeten wachten voor dat ik eindelijk opgehaald werd, en toen kreeg ik gelijk het leuke nieuws dat ik niet naar het weeshuis ging maar naar Oscars eigen huis (hij is de oprichter van het weeshuis, Oscar Brenninkmeijer (van de C&A familie) hij woont al hjeel lang in Brazilie en doet dit al werk). Ik werd dus opgehaald door een busje met 17 kinderen, 1 monitor (leraar) en 1 vrijwilligster. De vrijwilligster is Christine, een Duits meisje van 23 jaar. Omdat het heel veel had gerend de dagen voordat ik kwam en het wel vakantie was voor de kids was naar Oscars huis gaan de betse oplossing voor een uitje, dus werd het hele weeshuis in 3 groepen verdeeld en ik kwam in de 2e groep terecht. Bij zijn huis ging de 1e groep net weg en daar zaten 2 vrijwilligsters bij. Sietske, meisje die hier 18 is geworden en er al 4 maanden is, en Julie een Belgies meisje die er toen net 4 dagen was. Alle kinderen komen naar je toe als ze horen dat je een vrijwilligster bent en dus blijft, ze willen je knuffelen een kus geven en alles van je weten. Super lief is dat. De 1e 2 dagen gingen snel, de kinderen spelen, want Oscar heeft een poolzaal beneden, een squash zaal, basketbal veld en zwembadje, dus dat was leuk voor ze. 1 nadeel was dat Maxwell klein kennelijk 3 maal per dagen pillen moeten nemen, die waren we vergeten, hij flipte helemaal en ging schoppen en slaan en uit eindelijk werd hij rustig maar toen zaten Faisca en Christine al onder de blauwe plekken. (gisteren hebben we ook pas te horen gekregen dat hij niet allen geestelijk gehandicapt is maar ook chizofrenie heeft). Terwijl Christine, Faisca (de monitor) en ik de hele dag meespeelden tussen het eten koken door. De 1e nacht sliep ik alleen in een echt bed, de 2e nacht sliep ik bij de rest in de squash-zaal met alle kids. Erg grappig. De woensdag na de lunch gingen we weer terug naar boven (het weeshuis staat boven op een berg) en de 3e groep kids kwam naar beneden. Met 23 personen zaten we in een busje gemaakt voor 12 personen, onderweg was er net een kalf geboren waar het baarmoedervlies nog omheen zat en dat begon zo snel te stinken dat de aasgieren er al op af kwamen, dus is een van de kids de boer gaan waarschuwen. :S
Eenmaal boven was het gelijk werken want er was een nieuw kindje gekomen en die was nog geen jaar oud, toen we hem gingen verschonen zagen we allemaal blauwe plekken over zijn rug en billen dus wij gelijk naar de baas die aan het werk was, en daar wordt dan wel aangifte van gedaan, het was namelijk duidelijk mishandeling geweest. Ik heb toen s´avonds wel op de internet alle berichten kunnen lezen maar ik kon niks terug schrijven... Toen naar ons huisje gegaan (ik hah in het huis van Oscar al te horen gekregen van Christine dat ze een relatie heeft met Faisca en dat dat streng verboden is) maar met Christine, Faisca, Julie en ik nog even gekletst toen op spinnen jacht, want ik had allemaal enge verhalen gehoord van de rest en uit eindelijk om 1 uur slapen.
De volgende ochtend om 8 uur er weer uit, afwassen, ontbijten met de functionarissen (mensen die hier werken en s´avonds wel naar huis gaan, de monitoren slapen allemaal hier in het gebouw). We wouden op internet daarna maar vanaf toen deed dat het dus niet. Toen van 11.00 tot 13.00 in de computaçao (pc-zaal) gezeten (werken= de kids spelen en jij houd het in de gaten), per groepen van 6 gaan ze dan spelletjes spelen. Kennelijk heeft kleine Maxwell (we hebben 2 maxwell´s) in de tijd dat ik in de computaçao zat weer een aanval bui gekregen. Daarna met Julie en alle kids die zich goed gedragen hebben naar het skate-board park gegaan, was erg leuk. Hier heb ik de wat oudere kids beter leren kennen. (in het weeshuis is de jongste 1 jaar ongeveer en de oudste zijn 17, want met 18 gaan ze weg) We kwamen pas laat terug en zijn bijna gelijk naar beneden gegaan (het huisje van de Volentaria´s staat een stuk lager op de berg).
Vrijdag, weer om 8 uur ontbijten, want dan ontbijten de kids dus dat is wel zo gezellig. Toen gingen de jongens en Faisca op het grasveld Capuera doen (een vechtsport die veel beoefend wordt in Brazilie). Dat is echt heel mooi om te zien, ze doen salto´s en flips en alles... Daarna was er voetbaltraining voor de boy´s en de volenteers die er waren gingen met Oscar praten. We hebben het over de regels gehad en over het werk en over ideeen. Daarna gingen de kids zwemmen en ben ik in de zon erbij gaan zitten, en na elke maaltijd moetsen we ff afwassen. Om 18.00 zijn Christine, Julie en ik een capuera les gaan bijvolgen (christine doet het al 5 maanden) en toen kwam ook onze 6e vrijwilligster aan (Laura een meisje uit Amsterdam van 18 jaar en heel spontaan, het is een soort dans terwijl je af en toe een trap moet geven of een rondje draaid.. en dan heel snel.. ik hoop dat ik filmpjes kan laten zien. Toen kwam de groep meiden terug van oscars huis samen met volenteer Sietske en Floris. (onze enige man hier ;)) Het nieuwe babytje is gelijk geadopteerd, dus dat was wel heel mooi. En wij hebben savonds lekker met zijn 6e wat gedronken in ons huisje.
zaterdag om 6.30 op en om 7.00 in de Berçario (creche gedeelte) werken om op Wagner te passen. om 8.00 ontbijten (kennelijk als je met wagner eet heb je je aan veel regels te houden en na een tijdje haalde een vrouw hem gewoon weg bij me haha, ik zat aan de verkeerde tafel, ik wachten te lang met eten halen voor hem, ik liet hem praten en rond lopen..streng..:D) Na het ontbijt kregen Julie en ik Wagners 2 zusjes van 4 bij, en hebben we met alle volenteers een plan gemaakt over het werk de rest van de week. Om 16.00 ben ik weer capuera gaan doen, ik had al mega spierpijn van de dag ervoor en zo raak ik die vast kwijt dacht ik. haha, maar bij het rekken leunde Faisca op mijn knieen terwijl ik in een soort kleermakers zit zat, en heb ik geloof ik mijn halve lies spier uitgerekt. Daarna hebben we maculele gedaan, weer een andere dans/vecht sport maar dan met 2 stokken in je hand (ik moet tikken met de stokken en dansen tegelijk dat zijn 2 dingen en dat kanik dus echt niet) s´avonds was het pizza met cola als eten, en daarna voor de oudere jongens een filmavond (ze hebben een appart zaaltje met een scherm erin. Toen heeft grote Maxwell mijn ring gejat van 3 euro :P.
zondag, weer om 8.00 naar het ontbijt, daarna samen met Sietske het huis schoon gemaakt. s´middags gingen de jongens zwemmen, toen zaten Julie en ik aan de kant en wouden ze haar er ingooien toen ze opstond om zonnebrand creme te halen, maar ze begon zo hard te gillen dat alle grote jongens met open mond weer afdropen. Daarna dachten ze dat ik ook een leuke prooi zou zijn, maar ik had mijn camera vast. Ik heb het nog 10 minuten volgehouden om toe te kijken hoe ze in dat vieze vijver water zwemmen. En toen ben ik er met lange droek en hempje en alles ingesprongen. Twas vies water, maar wel verfrissend haha. We hebben een spelletje gedaan in het water en toen snel douche voor de lunch begon. om 16.00 heb ik weer ff capuera gedaan, daarna omkleden en na het eten (wat de vrijwilligers niet hebben megegeten) zijn we met zijn zevene (6 vrijliggigers en Faisca) naar de pizzaria gegaan om wat te eten en te drinken. Was echt mega leuk. Iedereen is heel lief en het is handig dat er 3 in 1 week tijd gekomen zijn. rond 02.00 waren we pas eeer thuis.
Nou dit was ff het verhaal van de 1e week uitgebreid, ik zal de hoogte punten uit de 2e week er ook bij doen. En vanaf dan doe ik weer een korte versie van wat ik meemaak hier.
er staat hier ook een pingpong tafel en nu hebben laura enik verzonnen dat we wel een wedstrijd kunnen doen met de kids, dus zijn we elke dag met wat kinderen aan het oefenen. Ik heb van Maxwell (16 jaar) in ruil voor mijn gestolen ring een armband terug gejat, en toen ik ben gaan zwemmen had cleidson (jonge van 17) mij zijn ketting gegeven om bij te houden, nu mag ik die hebben van hem, en afgelopen week heb ik mijn klopmjes sleutelhanger geruild voor nog een armband met cleidson. Het is erggrappig dat de jongens van 16 en 17 zo jong zijn want ze lijken echt 20 ofzo. En omdat alle jongens hier sporten en rennen en capuera kunnen...heeft zelfs die van 8 jaar oud al 8 blokjes.. moet je voorstellen hoe dat staan bij die van 17 :D (maar een relatie met een kind van hier is ten strengste verboden, dus kijken kijken niet kopen!) Ik heb ook nog een keer meegevoetbalt en een volleybal toernooitje meegedaan. Elke dag moet je tussendoor ergens werken en het zijn voornamelijk 3 dingen: computaçao, berçario en keuken. computaçao is meestal 2 of 3 uur per dag, de berçario is meestal van 4 tot 9 ofzo geen vast etijden, en de keuken is smorgens (cafe da manha) van 7 tot 8 - van 8.30 tot 9 afwassen - van 9.30 tot 9.45 afwassen - smiddags (almoso) soms helpen met voorbereiden van 12.00 tot 13.00 en daarna van 13.30 tot 14.00 afwassen - dan krijg je een snackje (lunchi) om 17.00 dus om 17.30 weer afwassen en s´avonds 18.00 even vragen of je kan helpen met het avondeten (jantar) en anders om 19.30 ongeveer weer afwassen. Verder ben je de hele dag het liefst boven om ´iets´ te doen met de kids, schaken of kaarten of film kijken want daar zijn ze heel goed in :S er is ook een muziek zaaltje waar cleidson en bruno veel zitten met monitor Leo (bekende musici in brasil kennelijk :D)
En even in de toekomstige tijd: waarschijnlijk gaan we vanavond naar de pizzaria, morge om 12 uur snachts willen ze al een drankje op mijn verjaardag drinken, maandag ochtend hoop ik dat ik met Sietske en Sergio (de paardenman) naar extrema beneden kan (sietkse heeft haar eerste rijles hier gehad en wil de 2e en mij lijkt het ook wel grappig dat te gaan doen) en ik wil boodschappen doen voor maandag avond, gewoon wat bier wijn en chips ofzo. en als er iemand naar extrema kan doen we altijd boodschappen voor ons zelf, cola en fruit en water. Dus dat is de planning nu...
Ik heb geen zin meer om te reageren op eerdere berichtjes, alleen dorien leuk dat je ook meeleest wat ik uitspook.

Heel veel liefs allemaal, en ik hoop snel weer wat te horen van iedereen!!!.
beijo é abraço
Ilse

  • 20 Januari 2007 - 20:36

    Anita:

    Hoi Ilse, leuk dat je Sietske hebt ontmoet! Kunnen jullie ook een keertje afspreken in Z'meer. Mocht je dit lezen en op je verjaardag geen kans meer hebben, dan alvast een hele fijne verjaardag en veel plezier!
    Ik wens je daar een hele fijnen tijd, maar dat gaat zo te lezen wel lukken.
    PS: mijn email adres is ook mijn MSN adres. Ik heb het nog niet gedaan, maar ga het morgen maar eens met iemand proberen!
    Veel liefs van ons allen,
    Anita



  • 21 Januari 2007 - 12:11

    Astrid:

    Heeej kleine!
    Zo te horen allemaal erg gezellig daar, volgens mij eet je niks anders dan pizza :) Je plan voor de 11e en 12e vind ik goed hoor, je ouders vast ook wel. Ga zo maar eens naar ze toe, want ze zijn vergeten me uit te nodigen!
    Ben druk bezig met onze reis, prikken aant regelen, camera gekocht, verzekering uitzoeken...
    Verder natuurlijk nog veel meer nieuws, maar dat mail ik je wel. Anders weet je moeder het straks ook en voor je het weet worden er kamervragen gesteld :)

    Ciao en ook een beijo!

  • 21 Januari 2007 - 12:13

    Ester:

    He Nichtje,
    Fijn dat je weer op internet kan, ik had je verhalen wel gemist!! Maar goed je hebt ons weer aardig bij weten te kletsen! Klikt erg gezellig waar je nu terecht bent gekomen, ook leuk dat jullie met de begeleiding allerlei dingen ondernemen.
    Ik wens je alvast een hele fijne verjaardag!!!
    liefs,
    Ester

  • 21 Januari 2007 - 20:26

    Hes:

    heeej ils, ff een kort berichtje voordat ik weer aan de studie moet. over 2.5 uur ben je alweer 21..moehaaa!! vet joh
    kus Hes

  • 21 Januari 2007 - 21:26

    Monique:

    Hi meid,

    De rust voor jouw verjaardag is hier weer teruggekeerd. Want al ben je weg denken er toch diverse mensen dat ze jouw verjaardag hier moeten vieren. Niet dat dat ververvelend was. Zeer zeker niet. We hebben het goed gevierd met z'n 6-sen. Je raad zelf wel met wie. Ondanks het slechte weer wat voorspeld was, waren opa en oma toch gekomen en dat was heel gezellig. We hebben het in sfeer gehouden door een typisch Braziliaans gerecht te eten; Feijoada. De caipairina hebben we maar niet aangeboden, gezien het slechte weer, ondanks er stond dat je het daarmee moest "wegspoelen". En Peter had het goed klaar gemaakt. Gelukkig had hij de varkenssnuit, - oren, en -poten er uit gelaten en aangevuld met andere soorten vlees. Hierdoor was het ook niet zo vet. (we moeten natuurlijk op onze lijn letten) Men, opa, oma en Astrid zeiden dat ze het lekker vonden. Voor Astrid was dit gelijk een voorproefje op Brazilie. Het was een gezellige middag/avond zo. Zo als je ziet neemt Astrid jouw honneurs hier gewoon waar; uitgenodigd of niet. Van oma kregen we een mooie, goede fles wijn om op jouw speciale verjaardag, 21 jaar, morgen te drinken. Een St. Emilion uit 1986. Dan moet het toch goed zijn, of niet. Al vast veel plezier en niet teveel chips eten. Wij bellen of skypen (dat is goedkoper; haha)morgen even.

    liefs Monique

  • 21 Januari 2007 - 21:26

    Oma:

    Nog anderhalf uur en je Over anderhalf uur ben je jarig. Ik las dat je heel wat van plan bent. Net een kostschool!!! Midden in de nacht nog even een feestje bouwen !!
    Vanavond alvast met je ouders, Astrid en Maarten je verjaardag gevierd en heerlijk gegeten. Feijado!!!
    Je vader had gekookt en wel voortreffelijk. Was gezellig en veel gelachen.
    Het was een heel verhqaal dat je geschreven hebt. Nu nog een belangrijke vraag: Hoeveel kinderen zitten er in het weeshuis?
    Fijn dat je zo goed naar je zin hebt. Geniet er van en houd ons vooral op de hoogte. Veel liefs.

  • 21 Januari 2007 - 23:02

    Ester:

    Hier is het NU 0:00, gefeliciteerd nichtje!! was leuk je even live gesproken te hebben aan de foon. Fijne verjaardgag!!
    Kus,
    Ester

  • 21 Januari 2007 - 23:06

    Peter:

    Ilse, gefeliciteerd met je 21 ste verjaardag. Het is nu 00.00 uur en aangezien je hier geboren bent , ben je nu precies 21.
    Zet de bloemetjes maar buiten daar in Brasil. Je bent nu echt volwassen. Veel plezier vandaag.
    Liefs peter

  • 21 Januari 2007 - 23:34

    Daphne:

    eeeeeh meisje,

    lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria bla bla bla bla. heeeeeel erg gefeliciteerd met je 21ste verjaardag, hoop dat je daar een leuke dag zult hebben.
    ik heb net het hele verhaal gelezen, wat maak jij veel mee zeg.....
    ik heb je nog geprobeerd te bellen van de week maar het lukte niet, ga het binnenkort nog een keer proberen.

    kus en knuffel Daphne

  • 21 Januari 2007 - 23:40

    Els En Ook Harrie:

    Hoi ilzee, van harte gefeliciteerd ! je vader denkt dat je nu pas echt volwassen bent, maar dat was je natuurlijk al lang. Ik heb van As al een uitvoerig verslag gehad van jou verjaardagsfeest bij de churchillers, hopelijk kun je nu met een gerust hart je eigen feestje bouwen. maak er maar een mooie dag van!
    verder zegt de weerman dat het komende week kouder gaat worden, daar hou ik niet zo van, stuur dus maar wat zon naar hier.
    zo te lezen hoef jij je de komende tijd echt niet te vervelen, voor je het weet is het al weer april en heb je echt vakantie.
    heel veel groetjes van de nijhoffs maar vooral van mij, tabé war Els



  • 22 Januari 2007 - 09:28

    Anita, Ron En Thimo:

    HEY ILSE, EINDELIJK 21 JAAR!!!! VAN HARTE GEFELICITEERD. WAS JE FEESTJE DAAR GESLAAGD? HEB JE OOK NOG IETS LEUKS GEKREGEN? WIJ ZULLEN VANAVOND EEN LEKKER WIJNTJE OP JE DRINKEN OM HET TE VIEREN!
    LODY is ook een beetje jarig, hij is vandaag 10 maanden!
    Mijn verjaardag vieren we volgende week met de hele familie, het lijkt wel alsof ik populair ben, maar ik ben bang dat ze toch voor Liduine en de kids komen, want die zijn er dan ook.
    Verder mail ik van de week wel weer, doei

  • 22 Januari 2007 - 15:12

    Astrid:

    En wederom: VAN HARTE GEFELICITEERD!!!!
    Hoop dat je erg veel plezier hebt vandaag tijdens je rijles (alstie doorgaat) en je chips-eet-party. Bel je gauw weer! Kus

  • 22 Januari 2007 - 19:02

    Linda:

    hey Jarige,
    Van harte gefeliciteerd met je 21e verjaardag!! Maak er maar een groot feest van daarzo!!!

    Groetjes van Arjan
    Liefs Linda

  • 22 Januari 2007 - 20:25

    Anita:

    Ha, het wijntje was heerlijk dus ik ga nu maar lekker slapen op je! Doei!!

  • 22 Januari 2007 - 21:56

    Monique:

    Hoi Ilse,

    Dan ook nog maar even via de website, na ons telefoongesprek van 45 min. bijna. Van harte gefeliciteerd met je 21ste verjaardag. Nog veel plezier vanavond, met pizza eten.

    groetjes en liefs moni

  • 23 Januari 2007 - 16:49

    Caroline En Ralco:

    Vanuit Mexico nog een hele fijne verjaardag toegewenst! Liefs

  • 23 Januari 2007 - 18:08

    Joost:

    Ik weet het.. 1 dag te laat, maar ik dacht er pas vandaag aan omdat Jesper vandaag jarig is.. Er stond me zoiets bij dat jij ook rond die tijd jarig bent :P

    Dus bij deze, van harte gefeliciteerd.. dat je maar een oude muts mag worden!

  • 24 Januari 2007 - 13:06

    CheiZ:

    Wat is nu 1 (of 2) dagen te laat op een mensenleven, hahahaha.

    Van harte gefeliciteerd enzo he Nichtje!!!

    Neef

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2010

Een nieuw avontuur komt dichterbij

16 Mei 2007

afsluiting van een heel avontuur

25 April 2007

Rio verlaten

04 April 2007

rio de janeiro

23 Maart 2007

af tellen is begonnen
Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 1063
Totaal aantal bezoekers 48196

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: