ehm nou van alles weer es :P - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu ehm nou van alles weer es :P - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

ehm nou van alles weer es :P

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

17 Februari 2010 | Brazilië, Florianópolis

hey hey hey mensen,
ik ben me nu als eerste eens heel hard aan het afvragen wat ik vorige week in het weekeind gedaan heb, maar ik kan het me echt even niet herinneren..
en iedereen die zo nodig vind dat ik wer eens iets moet schrijven, is vooral benieuwd naar hoe het op stage gaat en hoe carnaval was geloof ik.. dus daar begin ik gewoon mee:
maandag 8 febr zijn we voor het eerst echt de hele dag in de vila União (de wijk waar ASAS zit) gaan werken. We hebben alle mappen ingekeken, t-shirts van de vakantieweek opgehaald, we hebben de container opgeruimd die als opslag gebruikt wordt en waar professionaliserings cursussen worden gegeven. Maar deze week nog geen kinderen, want die hebben nog vakantie.

dinsdag 9 febr. Was een beetje zo´n zelfde dag, we zijn ook begonnen aan het lezen van de PPP, daar staat allemaal informatie in over de wijk, meerendeel in percentages. zoals wie meestal de kostwinnaar in het gezin in, hoeveel mensen er in 1 huis wonen, hoeveel kinderen er wanneer en waar studeren en waar interesses liggen.

woensdag 10 febr, weer een rondloop en lees dagje. Ook hebben Lise en ik een groot bord versiert en bewerkt waar de activiteiten of nieuwtjes op staan. Het ziet er nu stukken aantrekkelijker uit ;)

donderdag 11 febr, heb ik de hockey site helemaal onderzocht, hiermee ga ik mogelijk werken met de nieuwe hockeylessen. Ook hebben Lise en ik toen bij een overleg gezeten van Paloma en Nydia (zij was de baas van de CEC, naschoolseopvang) Maar ik heb na een tijdje maar op een papiertje 1, 2, 3, Calma geschreven voor Paloma wat die begon zich op te winden omdat Nydia niets snapte.

De wijk is eigenlijk best mooi om te zien viel me op. huizen zijn van echt steen en cement, allemaal bijna even groot, kleurig geverft van buiten. Maar op het moment dat je goed kijkt zie je meer... De huizen zijn maar 3 á 4 meter breed, de vooruin is meestal een halve vuilnisbuilt, overal lopen straat honden en katten rond. Als je bij de huizen binnen komt of binnen kijkt valt je op dat de trap in de hele kleine woonkamer zit, woonkamer keuken is 1 geheel, soms slaapt er een opa, oma of zieken in de woonkamer. In de PPP stond dan ook dat er 1 of 2 huizen zijn waar ze met zijn 11en in wonen. En geloof me, dat zou niet kunnen passen. Opeens wordt elke studentekamer erg groot...

Paloma is bij een aantal gezinnen ook nog wat langer blijven kletsen, zoals bij het huis waar een opa in de woonkamer sliep, waar de rolstoel onder de spinnen zat maar ook bij een vrouw die met 3 van haar 5 kinderen voor de tv zat, terwijl ze zelf pas rond de 20 was. 1 van haar kinderen probeerde een beeste af te branden met alcohol of benzine en stak toen ´per ongeluk´ zijn broertje half in brand. Zijn hele linker been zat in het verband en dat wat daarboven uit stak was fel roze.
Toen ben ik maar even buiten gaan wachten, want de vrouw begon te huilen en ik vond het te privé om te blijven staan. Op straat werd ik aangehouden door een man met een gitaar en een biertje die het voord van god aan het verkondigen was. (zie zo iemand maar eens te vertellen dat je niet gelooft).
Ook valt het op dat he tniet uitmaakt op welk tijdstip je door de straten loopt, er staat altijd wel ergens op een hoek een groepje jongens te blowen (of iets dergelijks).
In 1 huis viel het me ook op dat een kind in de koelkast zocht naar iets, maar dat het enige in de koelkast een fles met water was.
Wat ik wel erg mooi vond om te zien was dat ze kinderen die niet veel hebben, van die ouderwetse spelletjes doen. zoals met een autoband ofzo door de straat rennen en kijken wie hem het snelst rollend aan de andere kant heeft.

Mam vroeg me van de week of ik het niet eng of raar vond om in de huizen te komen, want ze dacht dat ik dat in SP niet gedaan had. Maar ik heb 3 jaar gelden zelf in de sloppenwijk waar ik werkte geslapen. Bij 2 verschillende vrouwen was ik toen uitgenodigt en heb ik gelogeert. Die huizen waren groter, maar zagen er minder goed en solide uit soms.

Nou dat waren denk ik wel zo´n beetje de 1e indrukken van de wijk.. meestal erg mooi, mensen zijn vaak toch erg dankbaar, maar soms ook schrikbarend.

vrijdag 12 febr zijn Liduine en ik naar een ´vergadering´ gegaan met de trainer van een hockey team in Floripa, hij is ook trainer van het nationale team geweest. Hij zal samen met 1 of 2 spelers elke week les gaan geven aan kinderen uit de wijk en ik zal daar over coördineren. Hier heb ik dus echt heel erg veel zin in, eindelijk weer een stick vast houden.
s´avonds zijn we op stap geweest met Marcél en Leonardo. We gingen naar dezelfde tent als de week daarvoor, maar nu zou er een vrouwelijke DJ optreden die in haar BH plaatjes draait. ;) erg spannend voor de mannen dus.

zaterdag was dus eerst uitslapen en daarna richting het centrum om op straat carnaval te vieren. Bijna alle mannen waren als vrouwen vrekleed. Na een tijdje had ik sjans met een ongelooflijk slecht uitziende ´vrouw´haha en die gaf lise en mij 2 kaartjes voor een feest voor die zondag, 2 meter verder had ik Liduine overgehaald dat zij dan ook mee moest dus ging ik terug om nog 1 kaartje te vragen of te kopen. ik mocht hem kopen voor 1 kus. Na flink onderhandelen werd het 1 kus met het kaartje ertussen :P goed veilig toch? ;)
Daarna zijn we overheerlijke shushi wezen eten en toen zijn Liduine, stijn en ik nog even een kijkje wezen nemen bij Café de la Music (de strandtent hier op de hoek die bij grote feesten kaarten verkoopt voor veel geld). we hebben heerlijk wat mensen gekeken en wild etoen gaan, toen plotseling 2 jongens smeekten of we ze een lift konden geven naar een dorpje in de buurt. Dat hebben we uiteindelijk gedaan en het was erg grappig. Stijn was onze goede beschermheer ;)

Zondag de 13e, eerst naar het strand om uit te slapen, daarna wezen shoppen in Ilha shopping, dat is allemaal kraampjes in een overdekte hal en lekker goedkoop! haha en s´avonds niet naar het feest van die kaartjes maar naar Café de la Music met Liduine en Lise. Die kreeg ons namelijk gratis binnen. Nou dat was me toch een leuk feestje. Ik was al moe toen ik binnen ging en misselijk ook, maar we zijn tot het einde gebleven :D

maandag 14e zijn we naar het strand gegaan, lekker veel gelezen, nog even met Lise en steef naar de open shopping om wat shortjes voor mij te kopen en wat te gaan drinken en s´avonds lekker op de bank een romantische film en pizza.
ik heb zowaar ook iets aan mijn huiswerk gedaan toen :P

disndag werd weer strand en smiddags huiswerk. Dat heb ik goed volgehouden ook! Daarna ben ik met Liduine lekkere lasagna gaan maken en hebben we weer filmpje gekeken terwijl we plaatjes uit knipten voor het plakboek voor Liduine der nieuwe huis ;)
Lise wilde heel graag even de deur uit maar ik was kapot, dus zijn zij en Steef samen op pad geweest.
Beetje jammer alleen dat ik dus op tijd naar bed wilde en er savonds achter kwam dat onze deur niet meer open ging.. ozne slaapkamer werd ineens verboden terein... erg vervelend. Er was volgens mij iets gebroken in de klink aan de binnenkant.. :s de slotenmaker kwam wel, maar kon er toen niks aan doen, dus logeerden wij maar in steef der kamer die toch bij Lido zou slapen.
Onze autosleutels e.d. liggen alleen ook in die kamer, dus nu om 1 uur smidags ben ik nog steeds thuis. Maar ik heb voor stage wel hard thuis gewerkt hoor mensjes :P

Nou is de deur een uurtje geleden open gegaan, dus ik ga douchen en dan dalijk naar stage toe.. om toch maar weer eens iets te doen na dit lange weekeind! :D

Heel veel liefs allemaal en groetjes vanuit hier!
beijo Ilse

  • 17 Februari 2010 - 15:21

    Hes:

    ik wil ook huiswerk maken op het strand en mijn huis niet inkunnen zodat ik lekker stage vrij ben....
    IK=JALOERS!

  • 17 Februari 2010 - 20:25

    M:

    Hi meis,
    Fijn om jouw verhaal over je stage-ervaringen te lezen. Blijf maar flink uit de buurt van al die honden en katten. Ik ben benieuwd hoe het met je hockey begeleiding gaat. Weet je de regels nog? :) We zijn gisteravond met Harrie nog naar de lampjesoptocht geweest. Ik heb wat foto's voor je gemaakt. Kijk maar in je mail. Liefs

  • 18 Februari 2010 - 11:13

    Astrid:

    "iedereen die zo nodig vind dat ik moet schrijven"... wees blij dat we zo benieuwd zijn :P
    ik ben het in ieder geval wel, dus super weer om te lezen dit! klinkt nog steeds allemaal even fantastisch daar (afgezien van het feit dat je nu al deuren aan het slopen bent, arme Liduine!). Maak je al surfvorderingen?
    Spreek je gauw weer, liefs

  • 18 Februari 2010 - 19:24

    Ellen:

    Goh, deze site is gewoon jouw dagboek. Handig voor de thuisblijvers en volgers;)! Jij verveelt je daar niet, heb ik allang door. Gelukkig heb ik me ook niet verveeld afgelopen carnaval, heb flink wat wijntjes ge-at! En niet ziek geworden:D Maar heb wel weer zin om samen met jou wijntjes te atten en pizza's te eten. Maar daar krijgen we nog tijd genoeg voor he;)

    Doei doei XxX

  • 18 Februari 2010 - 20:44

    Anita:

    Jouw verhaal is dit keer zo lang, dat ik er nog geen tijd voor heb gehad om op te reageren, maar ga het morgen op mijn gemak lezen! Liefs en dikke kus, Anita XXX

  • 19 Februari 2010 - 13:57

    Jiska:

    Hey Ilse!
    Super leuk om je verhalen te lezen. Wat knap dat je het zo goed bijhoudt, dat heb ik nooit gekund :)
    Nou, bij de Volckaert mis je niet zoveel hoor, vergeleken met al jouw avonturen ;)
    Ik ga regelmatig je berichten lezen.
    Heel veel plezier nog,
    Liefs Jiska

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 48192

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: