whooooeeehoooeee - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu whooooeeehoooeee - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

whooooeeehoooeee

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

04 Juli 2010 | Brazilië, Brasilia

Heyhey,

wow wat een week.... ik heb echt zo veel gezien en gedaan en zoveel mensen ontmoet, dat ik vrees dat het weer een heerlijk lang verslag gaat worden. :P

Om te beginnen is Lise vorige week (of is het al weer langer geleden) weg gegaan.. dat was eigenlijk helemaal niet tof... :( Ineens zat ik tussen allemaal vrienden en stelletjes en was ik even de enige die alleen was... maarja, zoals iedereen vast wel van mij gewend is, praat ik gewoon tegen alles wat los en vast zit en maakte ik overal heel erg snel vrienden.

Dus woensdag heb ik mijn backpack gepakt om een week lang rond te reizen en te trekken. (als ik het zo schrijf klinkt het helemaal niet meer zo tof, want het was echt maar een weekje hahah maar toch)
woensdag nacht de bus gepakt naar Campo Grande, een grotere stad in het noord-westen van Brazilië. Daar werd ik een uur te laat opgehaald om naar het hostel te gaan voor mijn gratis nacht. Ik had heerlijk een kamer voor mezelf met douche en alles en een 2-persoonsbed. Het was prachtig weer en het zwembad lag er heerlijk bij. Dus ik heb met 2 nederlandse meiden ontbeten, gezwommen, voetbal gekeken in een lectronica winkel, want zonder antenne kon je nergens de wedstrijd van Nederland zien.... Het was erg heerlijk en ontspannen.. had ik ook wel weer even nodig eigenlijk. ´s avonds hebben we wat broodjes gegeten en tot uurtje of 11 biertjes gedronken met 2 amerikanen.

Vrijdag halverwege de wedstrijd Brazilië ben ik richting de pantanal gegaan. Wederom een uur later dan gepland.. (het went heus ooit wel eens) Ik mocht voorin het busje zitten omdat ik de enige was die portugees sprak :D en verder was er alleen een frans stel. Heel erg aardige mensen, iets ouder ook dan de gemiddelde backpacker. Onderweg zagen we al een soort schattig miereneeter ´achtig´ beest en wilde emoe´s. (dat denk ik tenminste want het waren een soort srtuisvogels...)
´s Avonds kwamen we in de pantanal aan, waar ik weer herenigd werd met 3 Nederlanders die ik en Lise in de Foz hadden leren kennen. Dat was erg gezellig. Ik had besloten om in een hangmat te slapen om te zien hoe het was en anders kon ik in een tentje slapen. Maar geloof me, als de hangmat goed is en hij hangt goed, dan slaap je als een roosje :D

Zaterdag ochtend om 6 uur op, om dan om 7 uur in een bootje te zitten en over de rivier in de pantanal te trekken. Zo zie je wat caipivara´s, veel vogels, otters, kaaimannen en fazant aachtige beesten.. (er zitten ongeveer 600 verschillende soorten vogels in dat deel van de pantanal.. dus ik heb geen idee wat ik nou gezien heb... :P)
Hierna zijn we een stukje terug gevaren om het laatste stuk te tuben. (in een miniatuur rubber bootje, met mijn persoonlijke gids, handen in het water en peddelen maar) Dit was echt erg grappig.. gelukkig was het een beetje stromend water dus hoefde ik niet veel meer te doen dan zitten, zonnen en genieten.

Zaterdag middag kwamen er nieuwe mensen bij en toen zijn we jeepsafari gaan doen. Op een soort dubbeldekkers truck, op tijd bukken als er takken komen en wederom genieten van het uitzicht en de verschillende diersoorten. Sommige vogels denken dat ze vissen zijn en anderen denken dat ze slang zijn.. rare vogels ;)
´s avonds is het telkens lekker bij het kampvuur opwarmen en een beetje kletsen.. heerlijk ontspannen, maar ik ging er weer eens vroeg in...

Zondag ochtend was erg gaaf, toen zijn we gaan wandelen door pantanal. Voor wie net als ik ooit dacht dat de pantanal een oerwoud achtig iets is.. dat is het niet! Het is plat en moerassig. Dus korte broek aan, slippers in de hand en wandelen maar tot knie hoogte door de wateren heen... ondertussen vertelde de gids waar de apen, vogels, kaaimannen e.d. zaten. Gelukkig in het ´swomp´ geen slangen tegen gekomen, want die kunnen wel 8 meter worden :S
Wel heb ik op het einde 1 meter van een kaaiman afgestaan en van een Tujujú. Dat is DE vogel van de pantanal.. hij was groter dan ik, gemiddeld worden ze maar 1.5m en hebben een spanbreedte van 2 meter... :O

Zondag middag was wederom spannend, toen ben ik gaan vissen... niet leuke schattige visjes maar piranha´s....
Ik was echt wel beetje bang, maar uit eindelijk stond ik tot borts-hoogte in het water met mijn bamboe hengelte, stukjes koe aan de haak op piranha´s te vissen... ik heb er 4 gevangen,... maar helaas allen te klein om te eten. Het was dus maar goed dat de rest van mijn groepje (4 engelse mannen en 1 amerikaans meisje) betere vangst hadden, want we hebben heerlijk gegeten ´s avonds...
Daarna heel romantisch met de 2 jongere gidsen caipirinha´s gemaakt en met het amerikaanse meisje erbij langs de rivier gezeten en sterren gekeken. Diepe gesprekken komen er soms boven. ZO blijkt abortus verboden te zijn in brazilië...

Maandag ochtend ben ik gaan paardrijden samen met onze gids en een zwitsers stel. En hoe graag ik ook een panter of iets dergelijks wilde zien, helaas zat het er niet in. Ze leven er echt, hadden zelfs jong, maar ruiken zo goed dat ze altijd de andere kant op lopen als ik. Ik heb wel een hele verse voetprint gezien van een redelijk grote panter, dus ze waren echt heel erg dichtbij.. maarjah, helaas.. mijn droom om wilde katachtige te zien is nog niet vervuld. (misschien volgende reis naar afrika maken :P)
tijdens het paardrijden zagen we meer otters en ook een hele groep wilde zwijnen. (De vogels en de kaaimannen zijn hier al zo gewoon geworden dat ik ze niet meer vermeld :P)

Nou zou ik eigenlijk na de lunche maandag vertrekken, maar ik vond het zo mooi en gezellig in het kamp dat ik besloot 1 extra nacht te blijven. Dus maandag middag wederom een jeepsafari gemaakt, voetbal gekeken, en goh.. brazilië won gewoon weer ;)

Dinsdag, net als de rest van de dagen, toch maar om 6 uur eruit.. samen ontbeten en toen besloot ik om niks te gaan doen. In de zon gelegen, gelezen, mijn tas gepakt... dat soort shizzle.
Uit eindelijk vroeg allesandro (1 van de jongere gidsen) of ik hem gezelschap wilde halen, hij moest iemand ophalen aan het begin van de pantanal. Dus ik vrolijk mee de truck in en weer zitten kletsen.. tot ik ineens iets in het gesprek gemist heb en hij me wilde zoenen .... :S hmmm miscommunicatie? ;) hahah dusjah beetje om gelachen en toen weer verder gereden.. staat er ineens een groep van 1000 witte koeien voor de auto :O das nogal een groep.
Dus rond de lunch waren we weer terug, met een extra nederlander. Na de lunch vertrok ik echter al weer, met een gezellig engels stel en het zwisterse stel.. Wij gingen alleen naar Bonito met een klein busje, dat helaas halverweg kapot ging.. Dusjah, dan maar wachten. Weer 2 uur later, kregen ze het gekke ding weer aan de praat en zijn we doorgegaan. Zodat we om 10 uur savonds aankwamen in het hostel en erg veel honger hadden.

Nu zitten we geloof ik bij woensdag he? (ik ben de dagen een beetje kwijt.. denk telkens dat het ergens midden in de week is tot ik iemand hoor zeggen dat het zondag is.. :S)
Woensdag ochtend heb ik niks gedaan, wat boodschappen met het zwisterese stel (ik zal hun namen maar eens gebruiken, want wearen echt toffe mensen.. Dominik en Lea). Uit eindelijk zijn we om 1 uur naar het watervalen park gegaan. Wederom hebben we daar een uur staan wachten, maar dit keer omdat alle miss-teenies van de hele wereld er waren.. :O ja ja mannen. Alle landen hebben een meisje dat het mooiste van het land is tussen de 15 en 19 jaar.. en die waren daar.. :S en beter nog die zouden met ons meer lopen door het park.. NOT! Ik ga dus mooi niet zwemmen met 20 (de andere landen konden of wilde niet) van die skinnie bottenzakjes om me heen.. dusjah.. hahaha We hebben zitten wachten tot 80% van hen opgemaakt was en hun haren hadden gedaan en kleertjes uitgezocht.. :s en toen ben ik gaan klagen. Uit eindelijk kregen we een gids die geen engels sprak maar ik zou wel vertalen.. :s hehehe dus dat hebben we gedaan. 7 mooie watervaletjes gekeken, gewzommen en gedouched onder de watervallen zelf..... heerlijk!!

Toen we terug liepen kwam ik zelf miss-nederland tegen.. mooie meid!

Donderdag zijn we vroeg opgestaan, dominik, lea en ik, om te gaan snorkelen in Rio da prata. (silver river) dan doe je eerst een heel stuk in een rivier waar spring-water vandaan komt.. dus puur grond water.. 40 meter zicht en veel vissen.. Het water was 24 graden ofzo. echt heerlijk. tot je bij Rio da prata uitkomt. dan is het zicht ineens een kleine 20 meter, het is ijskoud en de vissen zijn nog groter.. :S hahah dus snel een bootje in.. om paar honderd meter verder nog even te zwemmen en toen terug te gaan voor de lunch.. in hangmatje uitgeslapen en gekletst met Dominik en Lea en ook vooral met een canadese man die David heet. hij kwam kennelijk gelijk met ons uit de pantanal, maar dan een ander stuk...
savonds was dag 1 op zoek naar sushi.. helaas niet gevonden, dus maar wat kaai-man geproefd.. niet echt lekker vind ik...

Vrijdag.. tjah wat een dag zeg.. op om te ontbijten, met dominik bier gaan halen voor ons en voor david, dan zou david de bustijden voor smiddags uitzoeken. Ondertussen ehbben dominik en ik beiden een oranje shirt en hoofddoek gekocht en stiekem ook maar een brasil shirt voor mij... :)

de hele wedstrijd was ik omringd door zwitsers, fransen, canadees en vooral brazilianen.. die de eerste helft erg veel medelijden met mij hadden hahaha... helaas, verging dat hen de tweede helft toen Nederland 2 keer scoorden en ik stond te gillen en juichen.. (nog nooit heb ik voetbal zo spannend gevonden)

Naja na de wedstrijd nog een baan aangeboden gekregen... De manager van het hostel, Israel, had gehoord dat ik bij de watervallen als tolk geholpen had en ook bij het snorkelen moest ik alles vertalen... verder vond hij mijn portugees goed genoeg en sprak ik vloeiend engels en nederlands om aan de receptie te werken.. haha jammer genoeg ging ik er niet op in, want ik heb de tijd niet...
Nog geen 10 minuten later was ik met Israel ruzie aan het maken omdat we andere prijzen hadden afgesproken dan dat hij me nu wilde laten betalen.. :s beetje jammer

naja, David en ik hebben de bus naar dourados gepakt en van daaruit de nachtbus naar Foz. Zodat ik gisteren ochten wederom herenigd werd met mijn gigantische koffer :D :P

De rest van mijn zaterdag heb ik gespendeerd met wassen van kleren, sla eten, in de zon liggen, op zoek naar sushi (dit is al dag 5 ofzo dat ik zin in sushi heb :S) en uit eindelijk in de shopping spagetti gegeten.. :D
(nou weet ik eigenlijk niet of ik al helemaal uitgelegd heb wie of hoe david is, maar hij is 38 en gaat zijn vriendin over 5 dagen ten huwelijk vragen als zij in buenos aires aankomt.. maar we hebben lol en zitten op dezelfde hoogte qua gesprekken.. :) )

Ik had mijn zaterdag avond gepland als zitten, kletsen en bierdrinken.. maar dit werd alleen het eerste gedeelte, daarna ging bijna het hele hostel in een busje, op weg naar een kroeg, om te luisteren naar de bekendste braziliaanse rockband en caipi´s te drinken.. mijn hoofd was redelijk zwaar vanmorge en dat terwijl ik er maar 2 op heb en 2 bier (verspreid over de hele avond)
Naja komt erop neer dat de man die mijn reis georganiseerd had vanuit hier, Rodrigo, echt heel erg grappig en gezellig is. Hij is echter 4 keer getrouwd geweest, de dag van mijn vertrek naar pantanal weer gescheiden en is helemaal verliefd op mij... dussss Ik heb de hele avond staan uitleggen dat ik alleen vrienden wil zijn.. naja.. wel lache allemaal.. mannen zijn maar raar in brazilië hoor :P

Naja.. we zijn nu (wordt mij telkens verteld) op zondag aangekomen.. de zon schijnt hard, ik zit in mijn bikini dit ellen lange verhaal te vertellen...
Vanmiddag ga ik mogelijk even naar paragay... kijken hoe het daar is en dan vanavond met het hele hostel bbq-en.. (Ik heb wel goede ideëen zo snachts :P)

Dus... dat was wat en hoe ik van alles waar gedaan heb.. zeg maar ;)

Nou wil ik daar nog 2 dingen aan toevoegen... :
lise.. kom je al terug????? kan heus!

ehn.. ik ben trots op mezelf :P hahaha niet om wat ik gedaan heb, maar om wie ik ben! dat heb ik van de week even besloten... de klik die ik heb met zoveel verschillende mensen is echt geweldig.. iemand in de pantanal zei tegen me: "Ilse, normaal praat ik nooit echt met gringo´s, want die gaan toch allemaal weer weg.. maar we hebben echt zulke goede gesprekken gehad... jij zult altijd in mijn hart zitten!"
Nou vraag ik je... wat wil je nog meer horen?...

Dus mensen.. conclusie van deze heerlijke 2 weken (zegt lise net op msn :P) is: het is allemaal zo mooi!

Nou ga ik lekker weer in de zon zitten, misschien wat rock-climing doen morge, dinsdag de wedstrijd en dan woensdag avond richting SP denk ik... en dan zien we wel weer! :D

Dus mensen.. geniet van jullie heerlijke weer daar!

Kusss

  • 04 Juli 2010 - 17:01

    Monique:

    Ben ik een keer de eerste en dat op een van je laatste sites?
    Ik vond het heel leuk om "samen" voetbal te kijken.:)
    Ik ben nog steeds benieuwd waar je precies in de Pantanal zat, maar je verhalen komen heel herkenbaar voor; ook van het vissen. Ik ben zeer benieuwd naar je foto's. Wij hebben geen otters gezien en ook geen Footprints van katachtigen. Als ik het goed begrijp ben je niet meer naar de Taboa-fabriek geweest?
    Geniet nog van de dagen daar.
    liefs XXX :)

  • 04 Juli 2010 - 17:12

    Lise:

    Ilseeeeeeeeeeee
    Ik zou best terug willen.. Maar het is nu een beetje te laat he!? Nu je die superdupergave reis toch al gemaakt heb:P
    Dus ik blijf lekker hier ;) Nog even en jij bent er ook:D:D
    Ik ben ook trots op je om wie je bent! En stiekem eigenlijk ook op mezelf;)
    Tot snel meissieieiei
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 04 Juli 2010 - 20:23

    Anita:

    Hey nichie, ik dacht ff snel email controleren en naar bed, zit ik al een half uur je verhaal te lezen! wel onwijs gaaf, dit had ik toch eerlijk gezegd nooit van je verwacht, dat je dit in je eentje allemaal zou doen! Geweldig! Ik ben eigenlijk gewoon heel jaloers op je! Ik ga gewoon stoer op vakantie naar Zeeland, maar hoop daarna al je verhalen te horen en al je foto's te zien, want ik ga ervan uit dat je er heel veel gemaakt hebt! En dan wil ik ook Lise ontmoeten na alle verhalen van jullie beiden! Ik wens je namens de mannen nog heel veel plezier de laatste week, geniet ervan maar wees voorzichtig met het te hard aanmoedigen van Nederland dinsdag! Wij hebben afgelopen vrijdag bij oma gekeken samen met Robert, was heel leuk!
    Veel liefs en tot gauw, XXX

  • 04 Juli 2010 - 22:01

    Oma:

    Geweldig verhaal, heb er van genoten. Fijn dat je toch nog de Pantanal in bent gegaan. Heb je veel foto's gemaakt want die wil ik wel erg gra zien.
    Het is nu 24 uur en ik moet mijn bed in. Jij hebt mij opgehouden met je heerlijke lange verhaal. Tot heel spoedig en een hele dikke kus

  • 06 Juli 2010 - 08:39

    Linda:

    hey Ilse,

    Je verhalen zijn wederom erg grappig om te lezen. Ze zijn op een typische ilse-manier geschreven. Ik kan het je zo horen zeggen! Nou ja daarvoor moeten we dus nog even geduld hebben.

    Hier kleurt alles steeds meer oranje, ben al helemaal klaar voor vanavond om dan voetbal te gaan kijken!! Dit keer kan ik wel de hele wedstrijd zien. Vorige keer is dat niet gelukt ivm heidebrandjes hier in de buurt, ik kon niet thuis komen vanuit mijn werk.

    Tot snel!
    Liefs Linda

  • 06 Juli 2010 - 09:58

    Ellen:

    Ten eerste mag jij zeker trots zijn op wie jij bent! Altijd gezellig, altijd oprecht en altijd in voor leuke dingen en hulpvaardig;)
    Ten tweede ben ik heel trots dat jij paard hebt gereden. Geen excuus meer om het niet bij mij te doen:p
    En ten derde, wat een gaaf verhaal weer. Ik word echt een beetje jaloers op al die stoere dingen die jij daar hebt gedaan. Alleen die mannen moet je niet zo wild maken!

    Tot heel snel weer en dan gaan we zorgen voor weer een zwaar hoofd;)

    XxX

  • 08 Juli 2010 - 18:42

    Astrid:

    he meissie, eindelijk tijd gehad om je verhaal eens grondig door te lezen en te reageren. En zoals ik je al gemaild heb: ik ben stikjaloers en razend trots op je! Ik vind je echt stoer en goed bezig daar, je bent met recht trots op jezelf (maar dat zegt ook wat over ons, want dat zijn wij allemaal al jaren, we hebben dus gewoon altijd gelijk :)). Leuk om je verhalen te lezen of via je moeder te horen. Geniet er nog van, vergeet zondag niet te kijken hoe we wereldkampioen worden en tot heel gauw chickie! Ik en de cheese union wachten op je.
    xxxx

  • 08 Juli 2010 - 18:43

    Astrid:

    kleine correctie: het is cheese onion zie ik net. Dat krijg je als de zak altijd al leeg is voor je hem kan lezen....

  • 09 Juli 2010 - 08:27

    Dr Ester ;-):

    He Nichtje,

    Super leuk verhaal en fijn dat je zo aan het genieten bent!! Leuk dat je van alles onderneemt, maar het voetbal niet overslaat ;-). Je hebt weer eens een feestje van me gemist.. het wordt een slechte traditie. Zorg maar dat je in November wel in NL bent als de kleine komt. Ik ben al lekker dik geworden :-).
    Oja en ik vind het nu wel weer lang genoeg duren, dus kom onderhand maar terug!!!
    Fijn weekend en een prettige wedstrijd :-).
    Liefs,
    Ester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 08 Aug. 2006
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 48193

Voorgaande reizen:

25 Januari 2010 - 23 Juli 2010

Brasil voor stage

28 September 2006 - 03 Mei 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: