Copa... Copacabana... :) - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu Copa... Copacabana... :) - Reisverslag uit Florianópolis, Brazilië van Ilse Damen - WaarBenJij.nu

Copa... Copacabana... :)

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse

25 Mei 2010 | Brazilië, Florianópolis

Ja Ja mensen,
Lise en ik hebben eindelijk even de tijd genomen om een weekeindje wat van Brazilië te gaan bekijken.
Maar om mijn reisverslagen wel compleet te houden, moet ik toch echt eerst nog even iets schrijven over vorig weekeind. Want in mijn haast bij het vorige verslag, ben ik helemaal vergeten te vermelden dat ik een heel erg gave date heb gehad.
Ik ben namelijk gevraagd om mee te gaan naar een bruiloft op die zaterdag. Mijn gezelschap zag er zeer mooi uit in zijn nette kleren en was erg charmant, echter wel getrouwd.... (met mijn tante :P) hahaha dussss... Conclusie was dat Robert en Liduine uitgenodigt waren voor een bruiloft (dit zou Lido haar eerste braziliaanse bruiloft worden...)maar vanwege de operatie en daarmee gepaard gaande pijn heeft Lido gevraagd of ik Robert gezelschap wilde houden. En aangezien ik in Nederland al eens een bruiloft gemist heb (wat ik nog steeds jammer vind.. :) ) was ik wel in voor zoiets. Dus ik in mijn witte, met bloemachtige dingen, cocktailjurkje en Robert in nette kleren, maar geen pak de auto in. We hebben eerst 5 rondjes om de MacDonalds gereden, omdat het daar vlak achter zou moeten zijn, maar alles 1-richtings verkeer is... uit eindelijk de kerk gevonden, maar die was al leeg. (dit hadden we al een beetje zo gepland, want we waren laten vertrokken vanwege bezoek hier thuis en even douchen).
dus toen weer verder naar een tent die vlakbij de berg met haarspeldbochten ligt en daar met de auto in de rij gaan staan, want er was zowaar een rij om de bruiloft in de komen. We reden, binnen de poorten, een mooi slingerig pad op naar het gebouw en boven aan werd de auto door een parkeerman weggezet. stefanie had ons al wel verteld dat dit het mooiste gebouw is voor feesten en ook het duurste e.d., maar dit had ik toch niet helemaal verwacht. Je zit halverwege een berg die midden op het eiland staat, dus het uitzicht is prachtig. Er was een verlicht zwembad met rechts een gebouw waar wat kantoren en de keuken e.d. zaten en voor ons aan de andere kant van het zwembad een gebouw met pilaren en bloemen en mooie verlichting en van alles. We melden ons bij iemand met een gastenlijst en werden aan een tafel gezet waar we niemand kenden. Om de 10 minuten kwam er een hapje eten langs, van oesters, iets met vlees tot een miniatuur soepje. Daarna kregen we nog eens een voor-, hoofd-, en nagrecht en dan zou de taart komen. Robert en ik gingen echter na het eten thuis, en meer uit beleefdheid... haha dus, wij zijn om half 1 (na het hoofdgrecht) er vandoor gegaan.
Voor die tijd had ik echter mijnogen al uitgekeken. We waren namelijk zwaar under-dressed. Iedereen was in pak en gala. Maar het was een ongelooflijk mooie bruiloft en Robert was erg goed gezelschap, dus bedankt daarvoor!
Maarrrr toen, zijn Lise en ik donderdag middag na wat vergaderingen met de auto naar het vliegveld gereden en door gevlogen naar São Paulo, om van daaruit naar Rio de Janeiro te vliegen. We hebben een taxi naar het hostel genomen, dat in de Copacabana lag. En zijn ´s avonds niet meer weggegaan van de bar in ons hostel. Er waren namelijk gezellige mensen en de caipirinha´s smaakten goed!
Vrijdags zijn we redelijk optijd op gestaan om eerst wat langs het strand te wandelen en daarna door te gaan naar Jardim Botanico (een botanische tuin). Ik had eigenlijk al heel veel gezien in Rio, omdat het mijn 3e keer in de stad was, maar wilde graag dingen nog eens doen met Lise, omdat het echt mooi blijft. In de Jardim heb ik mijn krukken meegenomen, om niet gelijk te veel te hoeven wandelen, maar toen ik foto´s wilde maken, nam Lise mijn krukken over. Daarna liep ik er weer op verder, dus je kunt je voorstellen dat sommige mensen soms erg vreemd keken als we ze meerdere keren tegen kwamen ;)
Hierna zijn we naar het hostel terug gegaan om ons om te kleden en even uit te rusten (we vielen ook echt in slaap, wat niet zo gepland was). Toen we wakker werden zat er een meisje voor ons aardbeien te eten en ik heb heel even met haar gekletst, warop ze vertelde dat ze alleen was in Rio en nog niks toeristisch gedaan had, dus voor ik het wist vroeg ik of ze zin had om mee te gaan met Lise en mij. Daarna zijn we namelijk naar de Pão de Açugar gegaan toen het begon te schemeren. We zijn eerst met een grote ski-lift naar de eerste berg gegaan en gelijk door naar de tweede berg. (de tweede berg is ook daadwerkelijk de pão zelf) Hier liepen we net het trapje af toen ik naast me aan een tafel 2 jongens in het Nederlands hoorden praten. Dus ik begon te lachen en vroeg: "Je gaat me toch niet vertellen dat je echt Nergens heen kan zonder Nederlanders tegen te komen he?" Het was wel grappig, ze waren uit Groningen, maar we hebben ze daar laten zitten om van ons uitzicht te kunnen genieten.
Toen zijn we weer terug gegaan naar ons hostel, we hebben ons omgekleed voor een avondje stappen in Lapa (zou een groot feest op de straten in de wijk Lapa moeten zijn) Maar helaas regende het en wisten we niet echt snel wat we anders moesten gaan doen. Dus zaten we om 9 uur weer braaf aan de bar van ons hostel, waar het wel steeds drukker aan het worden was. De barman (Bernardo) wist uit eindelijk wel een leuke tent, waar hij en zijn vriend ook heen gingen, dus dan konden we een taxi delen. Zo gezegt, zo gedaan en we stonden uit eindelijk in een huis waar beneden braziliaanse muziek was (maar mer de rock-kant ervan) en boven amerikaanse muziek. Het deed me sterk denken aan een studentenfeest in Nederland, er werd zelfs op en neer gesprongen... :s
Zaterdag zijn we eerst uit gaan slapen tot een uurtje of 11 en darna zijn we naar het strand van de Copacabana geweest. We lagen nog geen 5 minuten en zagen toen een zeer gewenst iets. Ik had namelijk al vanaf de eerste dag besloten dat ik een massage wilde en naast ons hostel zat een tent waar: Sauna, massage, zwembad e.d. stond. dus dat was een mooi plan. Bernardo had me echter al gewaarschuwd dat dit voor homo´s was en ook nog met een happy-ending.. :s (laat maar!!!!)
Op het strand zagen we ook ergens een groot bord met massage staan, en dat was geen slecht idee. Voor 50 reaal (20 euro) kreeg ik een massage van 45 minuten. Heerlijk!! Aan vingers tot tenen tot hoofd en alles...

Terwijl Lise gemasseerd werd, vroegen de masseur-man en zijn collega die er ook bij was of we al plannen hadden voor de avond.. dus na even overleggen met Lise uit eindelijk hadden we besloten om ´s avonds met hen wat te gaan drinken in Lapa. Dus Lise en ik gingen snel terug naar ons hostel, om daarna richting het treintje te gaan. We zijn namelijk eind middag nog met het treintje omhoog naar Santa Theresa te gaan. Het treintje was weer mooi (we zaten wel aan de verkeerde kant van het uitzicht maarjah) en boven in Santa Theresa zijn we uitgestapt, wat winkeltjes wezen kijken en uit eindelijk gaan eten. We hebben heerlijk ´geprikt´ en caipirinhas gedronken. Tijdens het eten zagen we al een hoop mensen in capoeira kleding en met instrumenten de berg af lopen... dus we werden toen al benieuwd wat die gingen doen. Na het eten zijn we dan ook dezelfde kant de berg af gelopen en kwamen we een hele capoeira groep tegen op straat in een ´roda´(cirkel). Dit was echt heel erg mooi!

Hierna zijn we in het treintje gesprongen en terug naar het hostel gegaan met de taxi. Ik had echter hoofdpijn en was echt kapot (en volgens mij (Lise ook) dus zijn we het hostel niet meer uitgegaan.
Er waren wel weer nieuwe mensen, een paar leuke mannen uit Israël en een man uit Australië en een meid uit Noord-Amerika) Dussss zijn we de deur niet uitgegaan, hebben we op de heerlijke bank van het hostel gelegen en met een hele hoop mensen in een cirkel zitten kletsen. Uit eindelijk ging ik alsnog om 3 uur naar bed :D

Zondagggg... om 9 uur op, want Lise en ik wilde graag nog naar het Nationaal Park van Rio gaan. Lise had zich even verslapen dus die moest wat rennen ;), maarrrrr we zaten om kwart over 10 in de taxi opweg naar het park (dachten we). Bij Jardim Botanico kwamen we tot stilstand en legden wij de man nogmaals uit dat we daar al geweest waren en dat er ook een nationaal park was. Dat moest daar achter liggen (ofzo)... Naja uit eindelijk waren we 45,- reaal verder en hadden we nog steeds niet echt het gevoel dat de taxi-chauffeur wist waar hij heen reed, dus zijn we bij een tankstation uitgestapt, hebben we ons plan overdacht, na gevraagd waar het nationale park was (en ja we waren er wel bijna), maar besloten we om de bus terug te pakken en onze edele achterwerken op de Copacabana te gaan plaatsen.

De busrit was erg tof en ruig haha... de bus reedt 60 tot 80 km per uur ofzo en langs afgronden en stukken zee en berg. Het was een tof tripje!
Toen we echter door de Ipanema reden opweg naar de Copacabana zag ik recht van mij een markt.... een hele grote markt.. met erg veel kraampjes.. en spulletjes.. enzo.. :D
Dus (voor wie mij kent zal het geen verassing zijn :P) ik hing al gelijk aan de rem van de bus en had Lise in 1 tel overgehaald om daar wat te gaan lunchen en dan door te gaan naar de markt. Snuffelen.. snuisterijen opdoen enzo.. :D
Kwam er op neer dat Lise een stamper voor haar caipi´s in Nederland gekocht heeft, we beiden een wikkeldoek gekocht hebben (de mijne is voor mijn moeder, geloof ik :P) en ik een broek/pak.. ofzo... :D echt heel mooi.. het is een pak dat je als broek kan dragen en dan een heeeeeel laag kruis heeft, maar je kan het ook als streppless pak dragen en dan is het een sexy pak met een nog steeds redelijk laag kruis :D tof dus! hahaha

Daarna hebben we de taxi genomen naar het hostel, zijn snel onze spullen in onze ´te kleine´ tassen gaan proppen en hebben onze rekening betaald. (die zo goedkoop was.. ik heb 3 paar schoenen dat pers tuk duurder is.. :S) hahaha
maarjah.. de volgende taxi weer in en terug naar het vliegveld nog ´leuke´ filmpjes lopen maken..
Op het vliegveld was er een vlucht een half uur eerder waar we in konden naar SP, dan zouden we iets meer overstap tijd hebben daar. Dus dat hebben we gedaan en zo waren we ook weer snel thuis.

Dan moet ik bekennen dat ik alleen op de vliegvelden heel erg veel zielig gedaan heb met mijn krukken :D hahaha, dat scheelt je echt zo veel tijd in rijen staan!! Dusjah... en verder heb ik alleen vrijdags met mijn krukken gelopen.

Dat mensen... was een over heerlijk weekeindje in Rio!

Dan nu.. op stage: We zijn al een paar weken erg druk met vergaderen en keuzes maken. Nu is de conclusie als volgt. Vandaag zijn we verhuist. ASAS heeft haar spullen gepakt (naja wij, haar spullen eigenlijk) en we zijn naar de school in de buurt gegaan. Daar is meer structuur en hebben wij meer mogelijkheden om dingen te doen zoals we dat willen. De wijk is nogal opstandig maar niet gevaarlijk. Vandaag zouy de school (die Luiz Canidido heet) een vergadering hebben met de ouders van onze wijk om hun uit te leggen wat ASAS dan op die school ging doen e.d. Er kwamen echter maar 2 moeders opdagen....

Naja conclusie is, er is een hoop gaande, Lise en ik leren erg veel, we hebben veel werk maar het is allemaal leuk, spannend en leerzaam. En we hebben vandaag precies nog maar 3 weken te gaan hier.. :O
Daarna gaan we nog een halve week reizen en dan gaat Lise al weer naar huis en ik.. tjah.. dat zien we nog ff...
voor nu... ik moet nog veel huiswerk doen en een hoop stressen dus ga nu snel slapen om morgen fit te zijn!

Veel liefs mensen en dikke knuffel voor iedereen!
kusss ilse

ps: om even te antwoorden op jullie vorige reacties... er zijn gewoon geen mannen... naja ze zijn er wel, maar niet voor mij!.. :s ik ga al een tijd niet echt uit en mijn been gaat nu pas weer wat beter en nu heb ik stress en heb ik het druk enzo.. Dus ik heb ook geen tijd voor mannen.. dus pap, je hebt weer geluk jonge man! :P
lieeefssss

• 26 Mei 2010 - 07:02

Ester:

He Nichtje!

Wat een leuke dingen heb je allemaal weer beleefd!!! Goed te horen dat jullie naast je stage ook zo aan het genieten zijn!

Ik wilde dat ik een zusje had dat zulke leuke dingen ondernam, ze is niet eens zwanger en gaat dit jaar ook niet trouwen, echt een saai kind (Zo As, die had je nog te goed!).

liefs,
    Ester

• 26 Mei 2010 - 08:59

Loes:

Haaaaaaaaaayyyy..
    Wat een lang verhaal mevrouw;) haha!! Ik heb weer met veel plezier jullie avontuurjtes gelezen! Wat gaat dat toch snel hé, over 3 weekjes alweer klaar :O

Toedeloeeee..
    -Xx Loes

• 26 Mei 2010 - 10:01

Anita:

zo, dat was wel een heel lang verhaal, maar wel weer erg leuk om te lezen. Ik was alleen zoveel tijd met lezen kwijt, dat ik nu niet zoveel tijd heb om verder te schrijven! Groetjes, liefs aan allen en nog veel plezier!
    XXX

• 26 Mei 2010 - 10:36

Lise:

Hey chick!!
    En dat was me toch ´s even leuk daar in Rio!!:D Gaan we vaker doen; weekendjes wegvliegen ;) Eenmaal terug in Nederland dan.. Daar is hier nu geen tijd meer voor :S Stressssssssss
    Daarom laat mijn eigen reisverslag nog eventjes op zich wachten vrees ik :P
    Ow, je bent klaar met douchen! Kan ik gaan douchen :D
    Tchautchauauauau!! Xx.

• 26 Mei 2010 - 11:47

Astrid:

he meissie, klinkt allemaal weer heel gaaf en super! vind het echt stoer wat je daar allemaal uitspookt (en dat je het allemaal zo netjes houdt, trots op je!). ik neem aan dat je overal veel foto's van maakt voor ons he? :)

hier verder weinig nieuws. druk as usual. er is wel een zeekoe aangespoeld, maar dat bleek later mijn zwangere zus te zijn :P

kussie en spreek je gauw weer!!

• 26 Mei 2010 - 12:39

Liduine:

tja, jou als chaperonne meesturen was toch veiliger dan een andere vrouw...
    geniet nog maar veel voor de tijd erop zit! en eindelijk kan je weer dansen yoehoe! nou die man nog, maar er is hier te weinig blonds voor je.
    liefs

• 26 Mei 2010 - 15:03

De Zeekoe:

Boeoeoeoeoe!!

• 26 Mei 2010 - 15:43

Monique:

Mooi om nu eindelijk te horen hoe die bruiloft was :)En maar geluk dus dat Liduine jou wel als een goede chaperonne ziet.
    Als ik het goed begrijp, zijn jullie in Rio dus niet meer uitgeweest met die mannen in Lapa.
    Geniet nog maar even van de paar weken daar en hou de mannen nu maar op afstand. Zo vlak voor je vertrek wordt het ook niet; of wel?

liefs en tot spreeks weer.
    XXX

• 27 Mei 2010 - 21:06

Ellen:

Chick,

jij maakt het ook allemaal mee he. Van bruiloft naar massage naar disco naar ... bijna weer thuis!!!:D

Je verhalen blijven leuk om te lezen, maar jonges, ik moet er wel echt voor gaan zitten! Haha, maar dat doe ik graag hoor meissie.

Ik kan steeds makkelijker zeggen; tot snel!

XxX

• 31 Mei 2010 - 20:30

Oma:

Eindelijk even tijd om te reageren. Lieverd, het was een heel verhaal. Ontzettend leuk en ondernemend.
    Kijk ook even op het mailadres. Schrijf ik verder wel de rest. veel liefs

• 01 Juni 2010 - 10:56

Jiska:

Hey Ilse,
    Nog steeds leuk om al je verhalen te lezen.
    De tijd gaat wel snel he!
    x Jiska

• 01 Juni 2010 - 20:35

Linda:

hey Nichtje,

Leuk om weer een uitgebreid verslag van je te lezen. En tuurlijk heb je het MEGAdruk daar; feesten, leuke dingen zien en doen, stage, socialisen met leuke mensen, etc etc.

En dan te bedenken dat je al over 52 dagen weer terug in NL bent! Wat vliegt de tijd toch!

Grappig wel hoe je beschrijft hoe een bruiloft daar eraan toe gaat. Vast compleet anders dan hier!

Vorige week met Mama, saaie zus en zeekoe-zus (ik leer hier weer wat nieuws) gaan shoppen voor DE JURK!!! Het was erg tof! Vooral ook omdat ik geslaagd ben! Whaaaaaaa ben er helemaal verliefd op al, dus dat gaat wat worden over 4 maanden. Wat dan al?? ja vandaag over precies 4 maanden is onze grote dag. Heb er zo onwijs veel zin in al!

Veel liefs,

Linda